Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Janne Hagnell
Moderator

YES! Idag rullade Bimsan för första gången på 1,5 år för egen maskin! Premiärturen var bara fram och tillbaka på uppfartsvägen, men såväl växellådan som kopplingen lirade perfekt! Det gjorde däremot inte elsystemet, som protesterade mot det långa stillaståendet med att våga vägra vindrutetorkare, och naturligtvis regnade det idag…
Dessutom lyste laddningslampan envist och när den slockande tändes oljelampan! :ID
Men vänta, är snubben glad TROTS lysande oljelampa?? Ja, det inträffade ju först med genomvarm motor och bara på tomgång. En klassiker! Ska börja med att byta tryckkontakten ( har rivit en fullt fungerande motor en gång för att jag utgick ifrån att kontakten var okej…) och hjälper inte det kanske det blir tjockare olja. Annars så går det ju alltid att koppla bort lampan. 😎 Bättre att få köra V4 en stund än inte alls! :race
På minuskontot hamnade även ett minimalt hål i ett av kylsystemets rör å så behövde några till slangklämmor dras åt. Men tempen gick upp som den skulle och termostaten öppnade! Möjligen kärvar autmatchoken något.
Ställde tändning och tomgångsvarv och -blandning innan jag nöjd slog av tändningen för idag. :CE

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng