Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Janne Hagnell
Moderator

Idag märkte jag att det gnisslade om vänster frambroms och drog mig till minnnes att det gjorde det visst mot slutet sv förra körperioden för 1,5 år sedan också.
Väl hemma slängde jag av hjulet och kunde konstatera att besiktningsmannen inte hade kikat på beläggen… Det inre hade kanske klarat sig över sommaren men det yttre hade bara någon mm kvar till nitarna! 😮
Själva oket kärvade inte mycket men kolven, däremot, gick rejält trögt så jag fick motionera upp den, vilket gick hyfsat.
Vill minnas att jag i förebyggande syfte köpt belägg och monteringsgrejer på Biltema (de kostade i princip inget och det måste ju bara vara en tidsfråga innan de försvinner ur sortimentet), så det blir att hämta det i helgen.
Är det förresten inte lite konstigt att yttre belägget slitits mest? Det brukar ju vara belägget som direktpåverkas av kolven som får mest stryk.

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng