Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Janne Hagnell
Moderator

Idag tog jag mig i kragen och justerade snabbtomgången, efter att senast några timmar tidsgare blivit utstirrad vid ett rödljus. :duck När nu ändå huv och luftrenare var av passade jag på att justera ventilerna. :wrench i princip alla stod för tight (ja, motorn var kall) och jag drabbades under arbetets gång av den där kittlande känslan när jag ger mig in och öppnar gammal, dold mekanik: När såg ett mänskligt öga detta senast? Kan tänka mig att jag har den drivkraften gemensam med arkeologer (vilket jag fö funderade på att bli).
Upptäckte till min förvåning att vevhusventilationsslangen från vänster cylinderbank var duktigt murken.

Hur kunde jag ha missat det när jag monterade grejerna för typ två månader sedan?! 😯 Fick bli några varv eltejp tills vidare.
Nästa 😯 var på höger sida. Tyckte att generatorn kändes lös trots att alla skruvar var dragna och det fick sin förklaring när jag skulle kolla nedersta skruven: Den fanns inte! 😮

Med en ny skruv på plats hoppade generatorn upp typ en centimeter och plötsligt stod det klart varför jag haft sådana problem att hitta rätt rem. Nuvarande rem är nu precis att den inte är för liten, och generator och oljepåfyllningslock ligger dikt an varandra. Jaja… 🙄
Som sista åtgärd bytte jag tempgivaren mot den från haverimotorn, då jag knappt fått upp mätaren i halvvägs till normal (ja, jag kollade att mätaren gav fullt utslag vid jordning först). Motorn var bara ljummen, men jag tyckte direkt att mätaren gick högre. 😀 Den bortplockade givaren hade en del skit på sig, vilket kanske spelat in.

En mycket trevlig och effektiv mekeftermiddag, om jag får säga det själv! :mrgreen:

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng