Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Janne Hagnell
Moderator

Denna tjusiga extrabrytarpanel hittade jag i gott & blandatlådan jag fick av Karl för några år sedan. :CH
Gäller bara att hitta lämplig extrautrustning att koppla in. :duck En hade jag redan monterat: Elektrisk kylfläkt! :race

Som de snabbtänkta personer ni är har ni förstås två invändningar:
1) Om den redan var monterad, varför ligger den lös på bilden?
2) Är inte det där en datorfläkt??
Okej:
1) Jag hade förstås lyckats montera fläkten bakochfram, så jag fick försiktigt lirka ut den mellan front och kylare, varvid vänster rem som håller kylaren förstås gick av. 😡
2) Jovisst! Har tidigare haft en fläkt av denna modell monterad under motorkåpan på en Crescent Skoterett, aka Tryckkokaren, och den omilda tillvaron höll den för. Visst, det är inte som en riktig bilelfläkt, men förhoppningsvis kan den rädda mig från kokning i sommarköer, i alla fall.
Fläkten sitter monterad precis där det heta vattnet från motorn kommer in i kylaren.

Notera också den moderna ersättaren till kylarremmen: Ett buntband! 😎
Fläkten varken syns eller hörs, men kanske kan ni ana den innanför grillen.

På matarledningen till brytaren monterade jag en förgrening.

För ja, det ska ju bli mer extrautrustning!
😀

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng