Sv: Re: Saab 96 -62

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -62 Sv: Re: Saab 96 -62

ingvar k
Deltagare

Jag är också intresserad av den här frågan med el. kylfläkt.

Enligt Biltemas centrala kundservice så går det bra att polvända för att ändra rotationsriktningen. Men det kan väl tänkas att det inte ger den bästa kyleffekten, troligen bättre med en fläkt med ”rätt” rotationsriktning från början.

Strömförbrukningen är tydligen max 8 A och normalt skall ju fläkten inte arbeta kontinuerligt, möjligen en het sommardag och/eller i trafikkö. Jag tycker att en std 10 A säkring i säkringsdosan borde räcka till, men ett relä, t ex Biltemas nr 42-301 är troligen säkrare, kabeln för matarströmmen kan då dimensioneras upp.

Synpunkter välkomnas från elkunniga.

Så frågan om termokontakter. Det finns ju utprovade lösningar, bl Stefan W, Sten-Arvid, m fl, vi kan väl hoppas att de hör av sig och talar om vad de använt, det finns ju ingen orsak att uppfinna hjulet flera gånger. Det är troligen bra om termokontakten monteras mellan cyl lock och kylare, som t ex i Sten-Arvids fall, i ett tomt termostathus. Med den monteringen så känner kontakten av den högsta kylvattentemperaturen.

Vilken Biltema fläkt använder du? Foto av monteringen?

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng