Sv: Re: Saab 96 -66 Långnos Trimmning/renv

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -66 Långnos Trimmning/renv Sv: Re: Saab 96 -66 Långnos Trimmning/renv

#112442
pelle s
Deltagare
2takt_nicke wrote:
Nu till motor planerna
Orginal motorn i min TT är nästan helt oskruvad så jag har letat
upp en till motor med trippel förgasare som jag ska köpa inom kort & trimma
istället för min orginal..
med den motor hade jag tänkt göra följande :

– Porta överströmmare
– Porta insug
– Porta avgas + även polera kanalerna
– 3st Mc trottel förgasare,
– Bygga insug + matchande övergångar, övergång mellan förgasarna & insuget i gummi
så inte värmen överförs från motorn
– snickra ihop 3st avstämda pipor
– byta topp till någon med bättre anpassade förbrännings rum + Xp´s topplockbultar
– Koppar packning till toppen
– kolla över motorn o byta diverse slit detaljer
– Brytarlös tändning

Saker som kanske kommer
– ”Kanske bättre balanserad vev”
– Bygga om till reed matning

Dock så vet jag inte vad motorn har för orginal durationer, men jag har hört
att 2-takts motorerna inte gärna vill varvas över 6 tusen så för att ”nästan”
vara på den säkra sidan kommer jag lägga max effekten vid 5300rpm & lägga durationerna
där vid + piporna..

Så durationerna kommer bli snarlikt så här :
Avgas 172 grader
Insug 125 grader
Spol 105 grader

Ha de gött tills vidare

Här kommer mitt tips: (Lite tråkigt kanske…)

Skaffa en renoverad vevaxel, köp XP-manualen och satsa i första hand på att modifiera standardförgasarna och ett avstämt 3-1-system. Man kommer faktiskt förvånansvärt långt upp i effekt tom med en trimmad enkelförgasare! Se till att du har ett tändsystem med minimalt med glapp och säker funktion och att bränslesystemet är i ordning vad gäller kapacitet, tryck etc, gärna innan du börja med övrig trimmning.

Välj hur mycket du skall fila, plana topp (block?) etc beroende på hur du tror att du vill att din motor skall bete sej.

Sedan kall allt finjusteras och det kan ju ta en hel sommar att komma iordning med förgasarbestyckning, tändning osv.

Det som begränsar saabmotorns varvtålighet är enligt de flesta kolvarna. Men jag tror inte att du kommer att uppleva några stora problem med att hålla dej under 6500 rpm ändå… Det är ganska svårt att få allt annat att fungera bra på varvtal högre än det.

Lycka till! Och ändra bara en sak itaget.

Och kom ihåg ”tanke-plan-handling, inte handling-handling-handling”, en ganska bra arbetsordning.

Pelle S

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng