Sv: Re: SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt) Sv: Re: SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)

bjorn holmstrom
Deltagare
Pelle S wrote:
Nu har bilen gått ett tag med PII:an och det kan vara dags att rekapitulera.

Jag har bytt från 2*150 till 2*145 i huvudmunstycke, bilen går renare på låga varv och nersurningsdendenserna har minskat, men man kan inte ha bilen stående på tomgång någon längre stund utan att slå av pumpen. Det är möjligt att jag har tappat något i toppeffekt så kanske skulle 147,5 fungera bättre.

När motorn är kall får man stå och mala med startmotorn ganska länge innan den startar så jag ska försöka få till någon form av snapsning. När den är varm startar den snällt på en gång, OM man har kommit ihåg att slå av bränslepumpen…

Motorn har också fått nya tändstift, BR8EVX, och det har medfört att den faktiskt går att starta ganska lätt även om den blivit lite sur. Det är bara att slå av bensinpumpen, trampa gasen i botten och köra en stund på startmotorn så kommer den igång efter en liten stund.

Bensinförbrukningen verkar ligga på 1,5 l/mil vid blandad körning (2/3 landsväg och 1/3 buskörning) vilket jag kan acceptera då jag trots allt använder den mest som hobbybil, även om viss arbetspendling förkommer, men de dagarna är det ju ett rent (nåja…) nöje att åka till jobbet! 😉

Ta en titt på bilen på Garaget.org, där finns några bilder och videoklipp.

Pelle

Hej Pelle
Du kanske har löst det med snappsen redan, men i alla fall.
Ett gammaldags primer från en snöskoter skulle man kunna montera snyggt i panelen,bara och dra slang i lämplig längd.

Mvh B

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng