Sv: Re: SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt) Sv: Re: SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)

#31689
pelle s
Deltagare

Att bestycka en Solex 40 PII kan vara ett litet äventyr…

Från början satt det två stycken 57,5 lågfartsmunstycken, två stycken 145 huvudmunstycken och två 180 luftmunstycken i förgaseriet. Bilen startade direkt med den bestyckningen och jag började med att ställa tomgångsblandningen, med båda skuvarna ute 3 varv (istället för 8 på ena och ett halvt på den andra…) gick den snällt och fint men spikade lite mellan 3′ till 4′ rpm. Sedan satte jag i två 150 huvudmunstycken men hade fortfarande lite spikningar vid 4000 varv och halvgas på fyran. Bestyckade upp till 2×155 men problemet var kvar. Då lödde jag igen luftemulsionsmunstyckena och borrade upp dem med ett 1,3mm borr. Spikningarna minskade men var kvar så jag bytte till 2×160 huvudmunstycken. jag tyckte att jag fortfarande kunde ana tendenser till knack och lite tvekan vid gaspådrag så jag bytte till lågfartsmunstycken 65 och allt knack var borta men bilen fyrtaktade ordentligt på höga varv. Huvudmunstyckena minskades sedan till 145 tills avgastemperaturen kom upp till ca 550 grader men motorn fyrtaktade fortfarande över 5′ rpm. Nästa steg blev att plugga power enrichment munstyckena med en M6x5 stoppskruv istället för munstycken, power enrichment är en väg för extra bränsle som fetar upp vid maxlast och är specifik för fyrtaktsmotorer, och öka huvudmunstyckena till 155. Nu verkar motorn dra jämt över hela registret men fortfarande är en del fintrimning kvara att göra för att hitta maxeffekten.


Pelle

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng