Sv: Re: Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen Sv: Re: Saab 96 V4 1975: Bollen

Janne Hagnell
Moderator

Idag inleddes projekt höger bakre hjulhus! :wrench
Efter en stunds arbete låg den rostiga skärmen bredvid och jag kunde inspektera skadorna.

Det var faktiskt inte alls illa! 😀 Till skillnad från Bimsan fanns här övre fjäderfästet kvar och själva fjädern var bara lite rostiga, kan de vara bytta? Hade tänkt sätta dit avsågade framfjädrar men nu tror jag att jag behåller dessa och bara byter dämpare.
I somras upptäckte jag att plåtstänkskyddet satt löst och mycket riktigt var det av vid ljuddämparupphängningen. Lär inte behövas så mycket svetsning, något man tyvärr inte kan säga om främre, övre hörnet :

Här har dessutom någon lagat lite enligt principen plåt-rakt-på:

Stötdämparens övre infästning behöver fixas från insidan men utsidan förstärkning ser bra ut .Tröskelns slut inne i hjulhuset är också svetsad men antingen har samma person haft mer tid på sig eller också är det någon annans verk, för här var det snyggt gjort, tom rostskyddsplugg satt där! :CE
Bakaxelns fångrem har väl sett sina bästa da ’r, men jag har nya liggande:

Som bonus fick jag tillfälle att under arbetet höra hela budgetdebatten, en intressant om än lätt surrealistisk upplevelse. Nu är allt klart för att nästa gång gå loss med roterande stålborste och kapskiva! :wrench
Som trevlig avslutning på dagen hittade jag Bollens reservnycklar i ett kuvert i brevlådan! 😀

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng