Sv: Re: Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen / Sv: Re: Saab 96 V4 1975: Bollen

    augusti 21, 2014 at 08:37 #176668

    Igår var det nästan pinsamt att åka genom sta’n: Så fort jag vred ratten lite höger så DUNK-DUNK-DUNK! 😡
    Så på kvällen rev jag ut klotsarna igen och bytte tillbaka dem tillbaka dem till ursprungsplacering. Först slipade jag lite på kanterna så de inte kärvar mot oket, och sedan rundade jag av den delen som sticker upp och ligger mot fjäderblecket. Slutligen bockade jag till fjädrrblecket så det inte trycker lika hårt mot klotsarna, då jag märkte att utan blecket löpte hjulet helt utan skrap! 😕 Klossarna är från Biltema, så jag misstänker att blecket också är därifrån och då kanske likheten med original är…sådär. 🙄
    Innan återmonteringen motionerade jag kolven lite till. :wrench
    Problemen har hela tiden uppkommit först efter en stunds körning, men idag tog jag mig i alla fall till jobbet med bara ett litet diskret skrapljud på slutet, så jag håller tummarna.
    Märkte också en annan sak: Med de 165:or i 80-profil som sitter på tar däcket i fjädern vid fullt rattutslag! 😮 Vet att vi haft denna däckdiskussion tidigare men om man ska ha 165:or antar jag att man får köra 70-profil för att hamna okej?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”