Sv: Re: Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen Sv: Re: Saab 96 V4 1975: Bollen

Janne Hagnell
Moderator

Otroligt nog verkar det så… Har inte hittat något läckage och nivån i behållaren har inte sjunkt trots flera mils körning. Min teori nu är att det var alldeles för lite vätska i från början, och när bilen stod parkerad en vecka i kraftig lutning frilades hålet i bakre burkdelen och sög luft. Hur jag nu kunnat missa vätskenivån, brukar kolla sån’t.
Jaja… 🙄
Har tyckt att Bollen varit mer än lovligt slö senaste tiden. Kan det vara att reparationen förre ägaren gjorde inte räckte och att den börjatt gå på tre burkar igen? 😕 Efterdrog toppen (behövdes inte) och insuget och ställde ventilerna och tog ett kompprov: Nej allt såg bra ut. ❓ Men vänta, detta började ju när jag ställde tändningen med stroboskoplampa! Efter lite messande med säljaren vred jag tillbaka fördelaren till hans grovinställning och finjusterade på gehör – och nu går bilen bättre än någonsin! Vibrationerna på låga varv är i princip borta! :CE Men lyser jag med stroboskopet så ser jag med nöd och näppe markeringen på remhjulet, lååångt borta under fläkthjulet. Förklara gärna detta för mig, någon… :ID

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng