Sv: Re: Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen / Sv: Re: Saab 96 V4 1975: Bollen

    juni 30, 2014 at 11:20 #176892

    Otroligt nog verkar det så… Har inte hittat något läckage och nivån i behållaren har inte sjunkt trots flera mils körning. Min teori nu är att det var alldeles för lite vätska i från början, och när bilen stod parkerad en vecka i kraftig lutning frilades hålet i bakre burkdelen och sög luft. Hur jag nu kunnat missa vätskenivån, brukar kolla sån’t.
    Jaja… 🙄
    Har tyckt att Bollen varit mer än lovligt slö senaste tiden. Kan det vara att reparationen förre ägaren gjorde inte räckte och att den börjatt gå på tre burkar igen? 😕 Efterdrog toppen (behövdes inte) och insuget och ställde ventilerna och tog ett kompprov: Nej allt såg bra ut. ❓ Men vänta, detta började ju när jag ställde tändningen med stroboskoplampa! Efter lite messande med säljaren vred jag tillbaka fördelaren till hans grovinställning och finjusterade på gehör – och nu går bilen bättre än någonsin! Vibrationerna på låga varv är i princip borta! :CE Men lyser jag med stroboskopet så ser jag med nöd och näppe markeringen på remhjulet, lååångt borta under fläkthjulet. Förklara gärna detta för mig, någon… :ID

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”