Sv: Re: Saab 96 v4 -76

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 -76 / Sv: Re: Saab 96 v4 -76

    januari 22, 2011 at 16:51 #167561

    Länge sen det skrevs här, har väl egentligen inte hänt några stordåd men vi kör på lite iallafall!

    Aktiviten på 96an har varit låg det senaste, dagarna är korta numera och kallt har det med varit, sen har det blivit fix av diverse andra bilar som skall ha sitt till, min 9000 har bla vistats en del i garaget det senaste och fått ny drivrem och vattenpump med mera, men lite grand har det hänt med 96an med iallafall…

    Hade problem sist med att det rann över i kylaren, var mycket riktigt locket som inte höll tätt, köpte ett nytt på mekonomen och nu är det snustätt! iochmed detta har jag äntligen kunnat provköra bilen lite mer och några korta turer på vägen har det blivit, och den går fin fint, härligt ljud med 2″ system! Dock är jag inte specielt impad av karaktären på motorn, visserligen är det bra botten drag men den blir tröttare och tröttare ju mer man varvar, man kan inte dra så långt på växlarna precis, antar att en annan kam kan råda bott på det… annars frid och fröjd, frihjulet gå i och ur fint och växlarna funkar bra, är nåt litet vinande ljud som uppkommer när man belastar lådan lite, kanske ska låta så? Lådan funkar bra i övrigt, kör även på Quaker state olja i den. Trodde F.ö att jag var uppe i 110 ett tag, vinden venn och det dånade och riste i hela bilen, men när jag blickade ned på hastighetsmätaren så gick det inte mer än i 70^^

    När jag såg att klubben hade fått in repstatser till 2 ports förgasaren så skyndade jag mig att beställa en då jag förbarmat över att det funnits så lite delar till just förgasarna att tillgå.

    Min förgasare funkade förvisso ganska okej, men tomgången försvann helt om man körde med bilen när den började bli ljummen, plockade isär den igen och såg då att membramet till chokens undertrycksreglering var sönder, en ny stång med membram ingick i satsen så det var bara att sätta igång att byta, dock var den nya stången för lång och gick inte montera.. var f.ö det enda i satsen som inte passade.

    Löstes genom att slipa loss övre brickan på den gamla stången och ta loss det gamla membramet, sen göra likadant på den nya stången och ta det membramet och sätta det på den gamla stången, montera övre brickan och löda fast den igen, lite små trixigt eftersom membramet måste sitta på ett visst sätt för att passa. På bilden är membramet överflyttat och lött, återstår att snygga till lödningen lite. Sen ställdes det in enligt instruktionerna i verkstadshandboken och nu har vi fin tomgång genom hela registret :thumbup:

    Letade lite i mina gömmor och hittade ett NOS sidostag, inte för att det gamla var sönder men detta matchar skicket på motor och motorrum lite bättre.

    I samma skattkista som sidostaget låg även ett nytt laddrelä, så det hängdes ditt också.

    I övrigt har nya brytarspetsar monterats likså kondning, har även gått över säkringsdosan och alla kontakter och gjort iordning det, så nu funkar vindrutetorkarna igen, gjorde dom nämnligen inte innan, men nu är problemet “omvänt” för nu går det inte att stänga av dom istället, med spaken längst upp går dom på lägsta hastigheten, reläet som knasar sig? sitter det under instrument panelen? Instrument belysningen är även den stendöd, kan alla lampor vara trasiga eller finns det nåt annat som är vanligt att det krånglar? Inte en ända lampa nånstans funkar nämnligen. Annars är bilen klar i fronten nu, ja skärmarna och frontplåten skall göras iordning och lackas i rätt kulör men väntar med det då jag vill lacka allt till bilen på samma gång. Så nu är det dags att flytta sig ett steg längre bak, och förardörren är nästa som står på tur, den är helt rutten i botten, men har kommit över rep-plåt till insidan så det ska väl gå att lösa, sen blir det sidopanelerna bakom dörrarna och sist ska bak skärmarna av då det döljer sig lite rost bakom dom, höger skärmen skall bytas ut så har någon en sådan i fint skick så är jag intresserad!

    Tänkte hänga av dörren nästa helg och strida till verket så tills dess blir det lugna puckar.

    Två random bilder som jag tog ikväll bjuds det på.