Sv: Re: Saab 96 v4 -76

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 v4 -76 Sv: Re: Saab 96 v4 -76

#160509
andersson__
Deltagare
saab 96 v4 -71 wrote:
Spännande 🙂 ska nämligen inom dagarna köpa mig en 96 v4 -71 som nog också blir lite pyssel med, hur mycket meckar egenskaper anser du behövs för en 96:a.

har inte direkt skruvat mkt bil tidigare men intresset finns klart!

Tycker det är en rätt lätt bil att skruva med, jag har pysslat en hel del med andra bilar dock har jag aldrig lyft av topplock m.m innan, var dock inga problem, det är ju stötstänger m.m så inte så mycket som kan gå fel. helt klart en bra första bil att pyssla med.

SAAB95RACING wrote:
Ett fint och rostfritt projekt du har hittat! vad fick du ge för denna skönhet?

Rostfri och rostfri, finns lite dock inte alldeles hopplöst mycket, ett par tre fyra tusen fick jag ge, dock fick jag bilen hem körd på trailer hem till mig också i det priset.

Har inte blivit så mycket tid över i garaget som jag trodde dom senaste dagarna men tog ett ryck idag.

Hann kika lite på topparna i fredags, kunde ganska snabbt konstatera att det var för mycket jobb för mig att fixa själv, riktigt sotigt och otät, testade hälla i T-töd i kanalerna och det rann igenom rätt bra på nästan alla ventiler, tyckte också att en av avgasventielerna satt sig riktigt mycket, så det fick bli att lämna iväg dom till en expert för att kika på dom, då jag själv inte besitter den kunskapen. När vi plockade isär topparna helt hos honom så såg vi att även avgasventilen som hade satt sig är sprucken, den har gått varmt här, och styrningen var lika skrot den,glappade riktigt mycket. Så den toppen är bara skrot mer eller mindre. Var f.ö avgasventilen på ettans cylinder, där kompfallet var, så det var orsaken till att den la av på den cylindern. Den andra toppen var dock renoverings duglig. Som tur var så hade killen ett par tomma toppar liggandes så vi tog den bästa av dom och skall göra iordning istället. Det lär bli ett par fina toppar sen när dom är klara, han skulle fräsa om alla säten, maskin tvätta och blästra dom, plana, slipa ventilerna och sedan vacuum trycka för att se så det är tätt, givetvis nya ventiltättningar och ett par nya ventiler som jag hade liggandes skickades med, så det känns bra att montera på ett par toppar som kommer hålla ett tag sen på sin motor.

Det var f.ö en spännande färd bort till denna killen, körde med min bruks 240,halvvägs dit så plötsligt smäller det till under instrumentpanelen och börja lukta bränt och flyga små plastbitar ur ventilationshålen, jodå då hade kupefläkten gått, skoj, men på vägen hem, nästan på samma ställe så säger det helt plötsligt KRASK och bilen tvärdör, jodå, då hade kamremmen gått av… fick bli bogsering hem.

Började dagens arbete med att utrusta mig med svamp och borste, och börja gno i motorrummet, fruktansvärt tråkigt, men nu är det ganska rent och fint, städade även av ventilkåperna, luftrenaren och lite andra stag m.m, så dom är redo för att slippas ned och lackas. Slet även väck spolar burken då denna har ett bränn hål, får försöka laga det då jag inte hittat nån bättre begagnad.

Snyggade till vacuum plattan till bromservot också.

Batterihållaren med tillhörande grejjer är i riktigt trist skick, letade dock lite i mina reservdels gömmor och hittade en NOS batterihållare i originalförpackning, komplett. Visste dock inte om den kanske var till 99 eller og900 men efter att kollat upp art.nr i reservdelskatalogen så var det till 96, perfekt. Det gamla åker i soporna.

Bestämde mig för att ge motorrummet en lätt polering, inte jätte seriöst jobb, men bara putsa till det lite, och jovisst, lite glansigare blev det allt.

Var väl det mesta jag hann med idag. Vet nån förresten hur mycket glapp det skall vara vid balansaxeldrevet innan det kuggar i? Jag kan vrida min balansaxel remskiva 3-4 mm fram och tillbaks innan det ”kuggar” i, är det normalt eller slitet? Känner inget glapp i axlen f.ö.

Vi fortsätter imorn!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng