Sv: Re: Saab 96 V6 -70

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V6 -70 / Sv: Re: Saab 96 V6 -70

    juni 9, 2008 at 22:08 #122683

    Hur många varv fjäder har du nu ? Jag har som sagt 6.5 och de e inte för lågt. Skulle nog kunna tänka mej att ta av ett varv….

    Men tipset är att (jo de e jobbigt om man inte har en fjädersax, ja vet) montera fjädrarna och se hur det ser ut. Kapa sen efter behov…

    Du får INTE kapa så mycket att fjädern hänger löst när bilen är upphissad, bortsett från att det är tråkigt att tappa fjädrarna i ett gupp, så blir ASB inte jätteglada.

    Hur du bestyckar din hjulupphägning är naturligtvis helt upp till hur du tänker använda bilen. Ska det göras rätt/optimalt så är det en hel vetenskap. Det är hela tiden en avvägning. Men det är t.ex. inte fel att se till att ha hjulen i backen d.v.s. INTE för biffig kränghämmare. Sen är det ju oxo problemet att din bil är ännu mer understyrd än innan V6an, så att satsa på svängegenskaper känns inte riktigt som “din väg”. Raktfram-åka och crusing kanske är det som gäller förutom eventuell bruksåkning…

    Att sätta dit stenhårda fjädrar & dämpare samt å-hej-å-hå-kränghämmaren är INTE ett recept som funkar överallt.

    Kan bara önska lycka till 😉 / Kenth

    (Skulle du kapa för mycket för dina vägar så är det ju bara att montera en has-plåt så är ju det problemet ur världen 😉