Sv: Re: Saab 96/V4 1972: Röda Faran

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96/V4 1972: Röda Faran / Sv: Re: Saab 96/V4 1972: Röda Faran

    december 20, 2011 at 11:12 #36620

    Houston, vi har ett problem. Röda Faran används, i dagsläget, enbart om helgerna för min övningskörning. Men de tre senaste helgerna har det inte blivit något köra av, då vi haft batteri- och mätarproblem.

    Den första helgen försökte jag ladda batteriet som satt i (ett helt nytt batteri, enligt den tidigare ägaren), men det var stendött. Plockade då batteriet från min andra V4 och fick igång bilen. Men till nästa helg bråkade vissa instrument (soppa/temp-mätarna var döda) och det löste sig (av sig själv) framåt kvällen (när jag inte kunde köra). Och nu till helgen som precis gick så var det andra batteriet stendött. 🙁

    När jag köpte henne så funkade inte bensinmätaren helt 100. Att fler mätare krånglar är inte så bra det heller. Det enda ingrepp som har gjorts, vad det gäller elektroniken, är installationen av bilstereon av den föregående ägaren. Jag funderar på att plocka bort den helt och se om det hjälper. Har kollat alla säkringar och det är inga problem med dem.

    Men annars, är det bara att bita i det sura äpplet och kolla/dra om alla elkablar som gäller? Någon som känner igen det här problemet och kan ge råd?

    Fan, jag vill bara bege mig ut på vägarna och köra, köra, köra. Ta den där jävla lappen och slippa tjatet om att “vi borde ha köpt en ny bil” från kärringen.