Sv: Re: Saab 99 King Size

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size / Sv: Re: Saab 99 King Size

    augusti 2, 2014 at 20:12 #177478

    Tack så mycket!

    Deltagandet på MHS/Klassikers träff på STOXA var bra. Bilen kom på hjul lite snabbare, och jag fick en motivationshöjare. Därtill några värdefulla kontakter som kan bidra till att renoveringen blir som jag önskar.

    Insåg att det är ett riskprojekt att anpassa dörrsidan från en tredörrars dörr till dessa specialdörrar. Alltför många vinklar på samma gång. Därför har kände bilplåtslagaren Bengt Blad några kilometer från där jag bor fått förtroendet att byta dörrsidorna. Bengt använde en av dörrarna som demonstrationsobjekt i sin monter på STOXA. Hans andra demonstrationsobjekt var en Maseratidörr. Vi skämtade om att Maseratidörren med något hundratal tillverkade var rena dussinvaran i jämförelse med Saabdörren. 😉 Nu sitter det en fastsvetsad bastant ram på insidan av dörren för att behålla formen på dörren innan dörrsidan skärs loss och en ny kommer på plats. Bäst att inse sina begränsningar och överlåta det svåraste till proffsen. Vore ju f-n om en taskig detalj förstör slutresultatet…

    Näst på tur att bytas står vänster bakre karossida, det vill säga från C-stolpen och bakåt. Skrotning har påbörjats.
    Som väntat har det bruna eländet härjat även här, men snart skall det vara rostfritt och rostskyddsbehandlat,
    Skrotar försiktigt och stämmer av med den kompletta karossida jag har. Inget utrymme för misstag..
    Därför skär jag upp sidan för att dels komma åt lättare, men också se bättre.

    Som ni ser sitter punktsvetsarna mycket tätt jämfört med till exempel trösklar och skärmkanter.

    :wrench :weld2 :ID :read

    PS. Vem f-n kom på att brutalskrota hatthyllan för att få ned ett gäng megahögtalare??? 😉 DS