Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › SAAB 99 Turbo › Sv: Re: SAAB 99 Turbo

I vänsterhjulhus sitter det en spolarbehållare, uppe vid vä innerskärm sitter själva hjärnan till insprutningen. När man når 0,7 bar ( precis mellan gult och rött fält) startar spolarpumpen och skickar in EN dusch med vatten via ett vanligt spolarmunstycke i sugröret till turbon. Mellan sug och tryckrör sitter det en övertrycksventil som löser ut om trycket går över 1,6 bar. Skulle det inte finnas vatten i tanken eller pumpen skulle stå still går det ner till ett tryck på ca 0,4 bar dvs vid första klacken på turbomätaren. Samtidigt som pumpen startar känns det som att få en rejäl spark där bak, trycket ligger på ca 1,3 bar vid fullt ladd.
Med tanke på det tryck som uppstår så kan jag väl säga att jag släpper av nästan med det samma, man vill ju inte äventyra den ny byggda motorn. För att få en ny pyts med vatten måste man ner under 0,7 bar innan den kör in nästa.
I ärlighetens namn så känns inte systemet så där jätte säkert, men med 4 vxl och en fart av 100-110 km, trampar man på där så når man 150-160 km på ett nafs.