Sv: Re: saab 99 v8

Forum Modellspecifika forum 90/99 saab 99 v8 Sv: Re: saab 99 v8

#130900
saab bilmuseum
Deltagare

Saab 99 V8-entusiaster,

Så här var det:

Man jobbade i början på 70-talet (jag tror runt 72-73) med att utveckla 99:ans krockprestanda för de kommande höjda kraven på den Amerikanska marknaden. NÅGRA prototyper togs fram med en helt ny frontstruktur som som kännetecknades på utsidan av en stor förlängning mellan A-stolpsroten och främre hjulhuset. När det gäller frontstrukturen finns inga gemensamma koncept eller detaljer med den serietillverkade 99:an.
Drivaggregatet var vänt 180 grader jämfört med 99:an så att kamkedjetransmissionen satt framåt. Helt annat tänk på transmissionssidan. Drivaggregatet hänger bakom framaxeln. Bilen har en STOR ”kardantunnel” där drivaggregatet skulle skickas bakåt/nedåt vid en frontalkollision.

Bilens utseende var väl inte helt ”optimalt”, men så var det ju också prototyper för att utvärdera konceptfunktion. Ta en titt i Björn-Eric Lindhs bok ”Saab-Bilarna de första 40 åren” på sid 164 så kan ni begrunda utseendet.

De här bilarna provades med flera typer av motorer, bland annat Triumph Stag V8:or. men bränslekrisen 73-74 stoppade ju dessa tankar effektivt. Det blev ju turbo istället så småningom. Det var nog rätt väg.

Jodå, bilen på bilden lever kvar i vår samling (med 110 Hkr B20 D-Jetronic) och för närvarande magasinerad. Vi har en Triumph Stag-motor också.

Bortkastat projekt? Inte! Kunskaperna från detta projekt införlivades i den kommande 900:an som introducerades kalenderåret 1978.

PS. För övrigt TROR jag att en Triumph Stag V8-motor passar på en Saab 99 låda. Hur motorn sedan kan packas in i motorrummet är en helt annan historia. För att inte tala om vikten som adderas. DS.

Med Vänlig Hälsning

Peter Bäckström
Saab Car Museum

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng