Sv: Re: SAAB 99GL 1977, ”Janne”

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 99GL 1977, "Janne" Sv: Re: SAAB 99GL 1977, ”Janne”

djungeltrumman
Deltagare

Så var det då hemfärden.

Som sagt så började den bra, vi startade i god tid för att vara hemma till lördagsmiddagen och det var fortfarande ljust, men kallt. Vi åkte ut ur Göteborg och klarade oss från de värsta köerna som annars staden gärna serverar. Dessutom var det innan införandet av trängselskatten så det fanns många saker att vara glad över. Vi förvånades ännu en gång över hur fint och stabilt bilen gick, inga framvagnsskador där i alla fall. Värmen blåste bra och de elektriska komponenterna fortsatte att göra sitt.
Första stopp blev i Sandsjö backar där det som bekant finns en stor Shellmack.

Bilen fick en tank V-Power och resan fortsatte, mörkret började falla och vi rullade på ett par timmar.

Både däck och bil blev förmodligen chokade när tempot höjdes till min faders nivå och på väg ned för Hallandsåsen kände vi att bilen började skaka på ett mindre betryggande sätt, värre och värre för varje kilometer och vi stannar på en pendlarparkering norr om Landskrona. Vi finner ut att höger bakdäck, som är det regummerade originaldäcket(…) har gjort sin sista resa. När vi står där noterar vi båda att det ångar klart mer än vad vi önskar ur avgasröret… Vi öppnar öronen och konstaterar att det inte står rätt till där fram, pappa konstaterar fort att det är topplockspackingen som har givit upp.

Självförtroendet rasar lika fort som väggarna gjorde vid rivningen av Jordberga sockerbruk och kommentaren ”du borde köpt en Volvo” hänger i luften… Trist stämmning.
Uppgivet intar jag baksätet på Mercedesen, irriterat funderande över vad ett topplocksbyte kostar och var man kan få tag på en topplockspacking. Saaben låses efter bästa förmåga och vi glider hemmåt. Det febrila letandet inleds, Facebookappen på smartphonen går varm…

Det tar inte lång tid förrens en hjälte vid namn Jonas Åberg kommer sladdande in från flanken och ställer upp med en packing tidigt morgonen där på. Efter några timmars orolig sömn äntras en av de större bilarna och packingen hämtas hos Jonas strax före det stora släpet hängs på kulan. Vi beger oss mot Landskrona och till min stora glädje står 99:an på samma plats som där vi lämnade den dagen innan. Helt utan inslagna rutor och punkterade däck.

Operation lastning påbörjas men dras ut p.g.a ett trilskande släp.

När lastningen är klar segar vi oss hemmåt i snöstormen som just uppstod, hörde jag någon nämna ”murphys lag”?

Framme i Malmö lastas bilen av hos Mekonomen tillsammans med packningen och nyckel nr.2.

Här försvinner fyra veckor, bilen repareras av Mekonomen och tusenlapparna flyger snabbare ur plånboken än vad tiden går.
Samtidigt sitter jag i skolbänken och försöker koncentrera mig på det jag borde.

I nästa avsnitt berättar jag om den spännande utgrävningen av bagageutrymmet samt vad planerna med bilen är.

Johan

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng