Sv: Re: SAAB-aerodynamik i Teknikens Värld?

Forum Övrigt Allmänt SAAB-aerodynamik i Teknikens Värld? Sv: Re: SAAB-aerodynamik i Teknikens Värld?

#103842

cljo
Deltagare

Hej

Lite bakgrund/inside om detta.
Efter år av lobbyarbete lyckades jag få fritt tillträde till Volvos allra heligaste, den magnifika vindtunneln i Göteborg. Om jag inte minns fel tog Volvo 11 000 kr/tim för utomstående kunder…

Saaben (min egen, gick som renoveringsserie på T.V på 1990-talet) fungerade bra. Vi experimenterade med att tejpa igen grillen och först då närmade den sig 1950-talets luftmotståndssiffror. Framför allt var den släta undersidan väldigt effektiv – och de smala däcken.

Tatran var magnifik i hela sin uppenbarelse. En våt dröm – och jag satt i baksätet under hela mätningen! En höjdpunkt i mitt liv! Funkade förvånansvärt bra i strömlinjehänseende.

DS:n var en besvikelse. Ingen kunde som Flaminio Bertoni rita karosser, men det var nog mer konstnärens vision om luftmotstånd än vetenskapsmannens. Citroënisterna var upprörda i flera månader efteråt när vi påpekade detta.

DeLorean – tja, den gjorde sig bra på bild, liksom Volvo Carioca.

Utanför vindtunneln stod en Volvo 140, men tyvärr hann vi inte mäta den. Ville veta exakt när den börjar vissla…

Som tur var fanns det några minuter över för Cykelbilen Fantom, Crescent 2000 samt en mopedstrut…
Härmed utforskade och i Fantoms fall publicerad i min bok ”Folkhemmets Farkoster”.

Mvh

Claes Johansson
f.d reporter/fotograf på T.V

P.S Den här gången ser jag mellan fingrarna, men även på nätet omfattas bilder av copyright-skydd 😉

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng