Sv: Re: saab v4 -74 (bruksbil) indisk gul

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab V4 -74 (Bruksbil, indisk gul) Sv: Re: saab v4 -74 (bruksbil) indisk gul

#104440

hotrodder
Deltagare
Noise wrote:
ok, vilka skador är det du tänker på?
sålänge det inte är omöjligt att fixa bilen så tänker jag fortsätta.

Ingen ting är omöjligt min vän det omöjliga tar bara lite längre tid men… Dina bilder säger mer än tusen ord på hur dålit ditt objekt egentligen är och nu tänker jag vara riktigt negativ…

Då jag hållit på profersionellt med bilplåt i mer än 20år så har jag i alla fall lite erfarenhet att stå på. Golv, trösklar, plåtveck osv. det ser ju rent utsagt för j*ligt ut.. jag har inte tvekat en sekund att sälla mej i kören att rädda bilen om det varit en one of a kind men jösses! det är ju en V4 från mitten på sjuttio. En sökning bland annonsorgan och man hittar massor av sånna i mycket bättre skick än den du har. Arbestinsatsen uppväger inte på långa vägar värdet och glädjen man får ut av detta för laga rost är skit och har man dessutom liten erfarenhet så är det ännu värre. Visst man lär sej under resans gån men va katten…

Det man ser med blotta ögat direkt på en bil i frågan om rostkador är i regel inte ens 1-20% av hur mycket som egentligen finns. Dina bilder visar tidigare försök att bromsa rost + lagningar.. Titta bara på lagningen som finns på hjulhuset, det är ingen mindre plåt som är ditsatt vilket innebär det varit ”kris” långt tidigare innan du kom över liket. Visst du ser hålen i golvet/ tröskel men… Hur är det med alla kanter, vik, omlottplåtar, dörröppningar, dörrfalsar, skarvar som jäser, punktsvetsar till förstärkningsplåtar inne i balkar osv. tro mej, det du ser och som du anser är dåligt är bara procent av hur dåligt det egentligen kan vara.

Noise wrote:
stabiliseringsjärn i kupén låter vettigt, hur var ska jag sätta det?

I dörröppningar och tvärs igenom bilen från den bakre dörrstolpen. Kapa till 4st 100X50 3mm plåtbitar som du först punktar fast med någon punkt mot karosseriplåten i dörröppningarna strax under låshöjd och fram strax under övre dörrgångjärnet. Ta sen en fyrkantsprofil tex. 40×40 som du syr fast mellan och emot dessa plåtar. Staget tvärs genom bilen kan du med fördel sy fast mot ”dörrstagen” Sätt dessa så långt bak du kan.

Kaparn wrote:
Nu har jag tittat närmare på bilderna och det där är ju inte så farligt så det borde du kunna fixa.
Passa dig för att försöka svetsa dit för stora bitar åt gången bara, nöj dig med en halvmeter i taget eftersom plåtbitarna har en förmåga att flytta på sig när man börjar svetsa i dom det blir lättare att bocka till småbitar till rätt form oxå.
Jag har själv ingen plåtbockningsmaskin så jag brukar få vika till plåtbitarna under garagedörren eller i skruvstädet.

Jag vill då bestämt påstå motsatsen, ju större bitar man får dit desto bättre eftersom varje svetsträng man lägger på en kaross är upphov till nya problem. I mångt och mycket bör man gå efter gamla skarvar och fästa den nya plåten vid tidigare punktsvetsar och omlägg. Minsta lilla por i en svets är en katalysator för nya rostangrepp och som amatör ar man alldrig udden av en spets att komma i närheten av profersionelt rostskydd.

Att plåten ändrar form vid svetsning och ditsättning har med chafören bakom verktygen och har man bara gjort rätt från början finns inte detta probs. Inpassning inpassning och åter igen inpassning är ett av tricken. Förmågan att läsa plåten hur den rör sej och kommer att reagera av svetsning/värmen är något man får lära sej efterhand och fler än jag på detta forum kan nog hålla med.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng