Sv: Re: SAAB95 1969 (Eller, inkarnation av en Custom95

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a) / Sv: Re: SAAB95 1969 (Eller, inkarnation av en Custom95

    maj 18, 2009 at 23:30 #140279

    Mycket jobb för (nästan) ingenting…. Med 93a-dörren på plats så passade inte dörrspringorna så bra längre. Springan vid B-stolpen nyss fixad, nu kom turen till den vid A-stolpen. Framskärmen hängdes på plats och ett vertikalt snitt lades alldeles i bakkant på skärmen. Lite underlättade det operationen att skärmen var för lång i underkant, såpass att den överlappade dörren. Så det var bara att justera in och skruva fast den delvis losskapade skärmbakkanten så att den passade i djup och kurvatur med lagom springa mot dörren. Sen lades ett nytt snitt, i det gamla, så att det blev en springa på en kapskivas bredd (c:a 1mm med Biltemas tunna kapskivor). Därefter vidtog ett punktande och samtidigt kylande så att plåten skulle slå sig så lite som möjligt. Efter en stund var springan ett minne blott och karossspringan till dörren, hyfsat bra. Ska dock finjusteras.

    Fortfarande undrar jag VARFöR denna justering krävdes. Kan jag ha fått en särdeles sned dörr. Att jag hängt den snett tror jag inte på. jag måste liksom hänga den bra snett för att behöva justera såpass mycket och då skulle det ses i pressningen under fönstret…. Nåja, nu är det iallafall gjort.

    Bilden nedan visar det oslipade resultatet.