Sv: Re: SAAB95 1969 (Eller, inkarnation av en Custom95

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a) Sv: Re: SAAB95 1969 (Eller, inkarnation av en Custom95

saabcustom
Deltagare

Åsså en liten updatering av helgens kreation. Koncentrerade mej på tanken och dess påfyllning. Eftersom det var en ”fuelcell” så satt det en påfyllning och tanklock mitt på tanken. Inte så praktiskt i en personbil. Så, ett 2″ rör Alutite-löddes på, på sidan av tanken. det medföljande tanklocket demonterades och i dess hål är avsikten att montera en bränslenivågivare istället.

Efter att ha mätt och donat så visade det sig att det var som jag misstänkte. Det krävdes mät och noggrann koll för att få till rören till tanken. Det får ju inte vara uppförsbacke för bensinen som ska in i tanken. Inte heller för luften som ska ur. Därför så kustomiserades även (Russel)-kopplingen som ansluter luftningsslangen, vilket kan ses före (stora bilden) och efter (infälld i övre hörnet. Kapa bort så mycket det gick på höjden och sen löda ihop det igen. Med denna abrovink så tjänade jag c:a 15 välbehövliga mm. Tankens 2″-rör fortsätter upp mot påfyllningshålet i ett rör tillverkat av påfyllningsrör till Volvo740 samt en bit tryckrör från en 9000t16. Allt Alutite-löddes ihop.

Här ovan syns det jag pysslat med. Nu vidtar lite avgassystemsdesign. Det kommer att ritas i CAD för att slippa ligga mer än nödvändigt under bilen !

Fortsättning följer (nog 😉 )

/ Kenth

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng