Sv: Re: SAAB95 1969 (Eller, inkarnation av en Custom95

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a) / Sv: Re: SAAB95 1969 (Eller, inkarnation av en Custom95

    maj 10, 2010 at 23:56 #157909

    Efter ytterligare en helg så har karossmodifieringarna för tankröret svetsats :welder: iordning (bild3) och snyggats till (målats). Dessutom så har en fästanordning för tanken tillverkats av lite 50*50 fyrkantsrör. Det gick ju inte att sätta tanken dikt an mot golvet eftersom “sug-röret” är placerat i en nedsänkt ficka i tankens golv (syns på bild 1). Tänkte först kapa ur och göra en motsvarande brunn i bilens golv men kom genast på bättre tankar (!) Det är ju inte vidare lämpligt att ha det som nedersta punkten på bilen. I synnerhet som det ska på luftfjädring småningom och man vet ju aldrig vad man kan stöta på… (grund t.ex). :hype:

    Passade också på att svetsa fast ett par öglor, att medelst rem, spänna fast batteriet i.

    Avgassystemet kommer av samma orsak (luftfjädring) att placeras mitt under bilen och den hade då krockat med fickan. Dessutom så hade det varit 2 cm som skiljde avgassystemet från tanken…. kändes fel på nåt sätt det också. :nono:

    Nå en tankarmatur vill man ju ha. En hastig koll gav vid handen att en rörgivare kostar uppåt en tusenlapp. Biltema ska ha 350SEK men då får man ingen reservvarningslampsutgång. Men varför gå över ån efter vatten ? og900 före -83 hade en givare som passade rent elektriskt mot original tankinstrument. Dessutom så passade de mekaniska måtten på givaren bra (typ längden) så… Ut i bra-att-ha förrådet och hämta en givare. Glapp och dan men efter en isärplockning, upp-putsning och ihopasättning så blev den som ny ! Sen vidare ut till en skrot och plocka ner en tank ur en og900 samt såga loss tankarmatursfästet ur tanken. Såg inte riktigt ut som jag mindes. Armaturen satt försänkt (bild 2) men väl hemma i garaget och efter lite behandling med en värmepistol så var det rakt och fint och passade utmärkt i hålet där ursprungligen tanklocket satt. Den kompletta lösningen ses på bild 1.

    Nu blir det mer handgripliga avgassystemsövningar (och kanske lite spackel&slip). Vi ska ju inte ut och åka förrän i mitten av juli (senast…)

    / Kenth