Sv: Re: Saabklubben, en förening för alla Saabmodeller

Forum Klubbinformation Styrelsen informerar / Hemsidan Saabklubben, en förening för alla Saabmodeller Sv: Re: Saabklubben, en förening för alla Saabmodeller

#61894
Janne Hagnell
Moderator

@Lars-Eric 96 wrote:

Hej

Vill nog hålla med patriks inlägg om nyordningen i klubben.
Visserligen är jag till åldern kommen och riskerar att kallas bakåtsträvare,
men tycker nog att vi gott kunde hålla oss till en 20-30-årsgräns på våra
bilar i klubben. Det som skrämmer mig mest är att ta upp bastarder från
Japan Mexiko och USA som inte har ett dugg med SAAB:s konstruktörsarv
eller innovation att göra, utan bara ett försök av GM att sälja bilar med
SAAB-logga på. Vilket var dömt att misslyckas från första början. Gamla
SAAB-kunder kunde man inte lura så lätt. Tar ni med Lanciabilarna också
lämnar jag klubben direkt och går med östgötarna i stället, som har stor
känsla för det här med SAAB-bilar. Hoppas nu att ingen tar illa upp men
det är i alla fall min och många andras åsikt. Har inget emot nyare SAAB-
bilar, tro inget annat har varit märket troget i 44 år från TT- till n-g 9-3.

Med vänlig hälsning Lars-Eric

Min rekommendation för dem som vill vara ”100% GM-free” är att starta en Saab-historisk klubb. Detta är svenska Saabklubben, och i och med att ”ogSaab” inte finns längre så är den nya omfattningen helt logisk. Är även aktiv på Club Alfa Romeo Svezias hemsida och där blandas Giulietta från 50-talet och 00-talet med glatt humör. Är själv insnöad på 70-80-tals Alfa, givet att jag var ung då, men jag har ändå stor behållning av att läsa om andras vedermödor med bedagade 156:or från sekelskiftet som är otroligt läckra men med elak tunga också kan kallas Fiat Sport.
Det är helt naturligt att ens eget intresse inte omfattar alla modeller från en 60-årig produktion, men det borde inte hindra att man kan glädjas åt andras entusiasm för dem. Hur mycket man än vill förtränga det så är GM-Saabarna en del av Saab-historien. Och ärligt talat, visst var väl V4:orna också bastarder med tyska Fordmotorer? Och 99 med motor från engelska Triumph? Saab-Fiat-Lancia-Alfa-plattformen som gav oss 9000?
Skulle Saab ha kört ”Husqvarnaracet”, att allt ska tillverkas inom det egna företaget, då hade vi nog haft en väldigt kort historia att se tillbaka på… 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng