Sv: Re: Saabsafari i urskogen eller var det Årskogen..?

Forum Övrigt Allmänt Saabsafari i urskogen eller var det Årskogen..? Sv: Re: Saabsafari i urskogen eller var det Årskogen..?

#155703
Lustgasen
Moderator

[font:Century Gothic]
Värt att nämna är att Stefan vår goda vän och värd för kvällen hade ringt oss flera gånger och frågat när vi skulle komma, svaret blev ”vi ska bara titta på det här…”.
Här trodde vi rundvandringen var slut men ack så fel vi hade. Han insisterade på att visa oss ett garage till 😉 i grannhuset som han också äger… Han slog upp portarna till ett litet trångt garage där det stod ännu en pärla, VW Cabriolet 1951 i ett utsökt skick! Efter renovering kördes bilen till bilprovningen och besiktigades med blankt papper och sedan kördes den hem och ställdes där vi nu stod och det var för 10 år sedan! Vidare in i garaget för att förevisa en ovanlig gammal motorcykel. Då dessa fordon väcker ringa intresse hos oss så noterade bara denna flyktigt. Härmed tog rundvandringen nästan slut vi var bara tvungna kolla på några sista saker i huset där det var ännu fler spännande kuriosa, motorcyklar i nyskick, radioapparater, bildelar, kassaapparater och så fortsatte det. Ryktet säger att Saabfamiljen i fråga har tillökats med ännu en medlem, en Sonett II TT, tillverkad i 258 ex. Nåväl. Det var hög tid för oss att åka vidare till huset där vi skulle spendera natten. Efter lite missförstånd och divideringar om var vi var hittade vi till slut Stefan och vår bas för natten. På natten besiktigades Sundsvalls uteliv vilket var en trevlig upplevelse.

Som ni kanske förstår var vi lite trögstartade morgonen därpå, men vi hade ett omfattande program även för denna dag. Efter kaffe och lite fika för att komma igång så besökte vi Stefans garage, det bör nämnas att detta är ett kallgarage men trots minusgrader lyser flitens låga från och till.


Stolt ägare och 95a-freak ända ut till fingerspetsarna

Nu skulle vi spana in bilen vi faktiskt kommit för att hämta . Förväntningarna var väldigt lågt ställda och tur var väl det. Bilen är väl så nära ett vrak man kan komma, mer om det senare. I detta läge kom vår ciceron* från gårdagen på besök, tanken var att vi skulle göra ett litet Saabsafari i de djupa Hälsingeskogarna. Efter en tiominuters promenad mitt ut i skogen kom vi till en bäck, hur skulle vi ta oss över den? Med hjälp av några plankor och handräckning kom vi till sist över, nu var vi i urskogen eller var det Saabarna som var ur funktion? Det fanns nämligen Saabar på ett väldigt otillgängligt ställe och vi förundrades över hur dessa hade kommit dit en gång i tiden. Stefan förklarade att den förra ägaren av både bilarna och marken hade byggt en bro över bäcken. Denna finns det dock inte ett spår av idag. Den snubben var en uppfinnarjocke och hade elektrifierat sin gård genom att bygga en damm och ett primitivt vattenhjul med generator. Där fanns också den första tv-mottagaren i bygden vilket var en tilldragelse. Här har vi en bild på dammen.

Då vi kom fram till bilarna blev det en febril aktivitet kring bilarna. I en oberoende betraktares öga måtte denna syn te sig väldigt besynnerlig, fyra stycken vuxna män blir alldeles till sig över några övergivna rostiga bilrester. Bilarna är i kronologisk ordning (92-54, 95-61, 96-61). Om vi kommer ihåg rätt så var det så att bilarna blev kvar här och bortglömda då ägaren gick ur tiden. Just det!

Vi var tvungna att raskt återvända till huset där våra bilar stod för att bege oss norrut då det började mörkna. Antons far hämtade vi upp på IKEA, han hade levererat en annan bil.

Resan till Umeå flöt på utan incidenter och när vi väl kom fram till avlastningsplats för kombin så var klockan mycket och det var mörkt ute. Bilen skulle upp på höskullen på en gammal ladugård. Det är så fint ordnat att det finns en stor ramp som är relativt brant vilket skapade lite problem. 9-3an användes för att bogsera upp 95an. Denna(95an alltså) var så rostig så Ted som styrde fick känslan av att bilen höll på ge vika. Troligtvis är det bara taket som håller ihop fören och aktern på bilen.
Slutet gott allting gott.


Den här synen förföljde oss hela vägen från Sundsvall till Umeå.

Slutord: Det är egentligen inte bilarna i sig som gör denna hobby så fantastisk, utan det är just alla de där detaljerna, äventyren och upplevelserna, som gör det så fängslande och spännande och lika svårt som ett tungt drogberonde att dra sig ur – det vet vi dock ingenting om.

*Ciceron: En kunnig person som visar t.ex. sevärdheter på en plats eller saker på ett museum. [/font]

[size:17pt][font:Book Antiqua]Resan ägde rum hösten 2009 varma Saabhälsningar Anton & Ted[/font] [/size]

[font:Century Gothic]Psst sugen på läsa mer? 😉
Bland glänsande vildkatter och skottskadade päronhalvor
Nordliga äventyr i Saabens tecken

[/font]

Saab 99 Van -77

Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng