Sv: Re: Saabsåpan

Forum Övrigt Allmänt Saabsåpan Sv: Re: Saabsåpan

#36630

cabmange
Deltagare

@counterparts wrote:

@cabmange wrote:

Eftersom jag är skeptisk till att samlingen skall kunna bevaras, och då skulle en ide vara att saabklubben köper någon bil.

En bil som bör ligga många varmt om hjärtat är Ursaaben, skall vi ha en insamling för att köpa loss den?

Hur skulle en topp lista kunna se ut?

– UrSaaben
– Paddan
– Rallybil vilken
– Sonett vilken
– Talladega 9000 bilen
– Cabbar pearlwhite prototypen, den med stripes
– 99 turbon pearlwhite

och så vidare

Magnus

Vad är det totala värdet på de befintliga bilarna på museet?
Någonstans vid 6 till 8.000.000:-?
Någon/några vet säkert det verkliga värdet. (kanske Bäckström?)

Förutom 2-3000 SSK medlemmar har vi också STCS med ett liknande antal medlemmar-
för att inte tala om de Saab-freaks som inte är med i någon klubb.

Någon form av medial insats borde kunna få fram ett antal tusen hängivna saab-människor-
som ställer upp med ett bidrag.
Hypotetiskt: engångskostnad för samlingen: CA 6 till 8.000.000:- plus driften om man nu skall tro
på den tidigare nämda i denna tråd: 6.000.000:- /år

12.000.000:- delat på, låt säga 6000 personer (borde existera fler dock) blir 2000:- per person.
Driften går säkerligen att få ner en bra bit, borde också ligga i Trollhättans kommun att bidra med
en större del för driften.

Ett antal tusen utländska saab-vänner skulle förmodligen inte tveka att gå in heller!?
Så en engångskostnad på 2000:- (kan sannolikt bli mindre per person) är för mig en struntsumma-
som säkrar museet för framtiden.
Bara känslan att kunna åka dit på på besök utan
nervpirringar att GM eller andra sk*tstövlar står där som gamar och skall plundra och förinta
ett stort industriarv från Sverige är ju en mäktig valuta för pengarna!

Med reservation för värde-beloppen, borde detta inte vara särskilt svårt att förverkliga-
dock vet man ju inte vad som skrivits i avtalen när GM ”släppte” SAAB.

Man skulle slutligen kräva media på stora skadeståndsbelopp för den skada man anbringat
SAAB genom alla okunniga skitartiklar som gjort skadan värre än vad den hade behövat bli.

Aftonbladet: ”minns du bilarna” 15bilder på saabar-
99turbon är en dekaltrimmad 4-D GLE med plåtfälgar fram och Inca bak samt halvt insnöad och skitig.
Snacka om att sparka på/förnedra någon som redan ligger.

”Phoenix…I hope you rise again, and get even with the bastards who let you down”

Att göra en beräkning att få ihop pengar till köp är ganska enkelt, och kan sannolikt också genomförbar.
Men den stora frågan kvarstår och är inte lika enkel.

Driften! Vilken form av bolag/förening skall driva den, vilka skall ingå i styrelsen.
Hur skall man kunna få avtal med en plan som ger en förlust av 6-8 miljoner per år.

Den pilsnern är svårare att knäcka. Tror inte samma personer som lagt in pengar är villiga att betala samma belopp varje år i drift.
För vem skall då betala inträdet till muset, och att ta ut hyra av de som vill anordna Saabens dagar.

Ett museum i mindre skala är nog vad Komunen/förening skulle kunna klara av och att man jobbar idiellt.

Så ett museum i Thn, ett i skåne, ett i Linköping, ett i Mälardalen, ett par i norrland. Och att man roterar bilarna det skulle kanske kunna fungera.

//MH

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng