Sv: Re: Saabsåpan

Forum Övrigt Allmänt Saabsåpan Sv: Re: Saabsåpan

Martin
Deltagare

Ett beslut i frågan ligger givetvis utanför detta forum, så vi kan på sin höjd ägna oss åt spekulationer.

MEN, kan man från Saabs/Konkursförvaltarens sida tänka sig att decimera museet till färre Saabar (de mest intressanta) och som inryms i lite mer anspråkslösa lokaler. Nuvarande lokaler är mycket fina och representativa, men om man ställer det mot en spridning av alla museisaabar till skrupellösa spekulanter, kanske man kan acceptera mer anspråkslösa lokaler? Uppenbarligen är det driftkostnaden som är det kritiska, inte köpet av samlingen i sig.

Kanske en samlokalisering med fabriken för att spara pengar? Kom ihåg att museet under många år huserade i en källare i THN.
Kanske inte önskvärt, men kanske nödvändigt.

Om man utgår från de flesta Saabentusiasters hållning att museet skall få vara intakt, anser jag att vår Saabanda just inbegriper att museet skall få vara intakt så långt det går. Det vill säga, kapitalstarka samlare som kan köpa ut bilar må väl göra det, men det gagnar inte Saabandan. (Detta går delvis emot vad jag skrev ovan, men om musei-Saabar utbjuds till försäljning på initiativ från Saab/KF för att rädda den resterande samlingen och driften av densamma ser jag det som en annan sak)

Vi fokuserar gärna på bilarna, men museet består av så mycket mer. All dokumentation och saker som inte är bilar är en minst lika stor del av Saabs intressanta arv. Det måste också bevaras!!!

Jag håller givetvis tummarna för att konkursen innebär en nystart för vårt Saab och de anställda på Saab. MEN det hindrar inte att man gör en ”om det värsta inträffar planering” som kan aktiveras om våra farhågor inträffar.
Den förberedde överlever som det heter…

Jag drog igång ett initiativ för cirka två år sedan, men som det nu ser ut anser jag att Saabklubben bäst driver frågan. Däremot kan vi alla hjälpa till att fundera, bilda opinion och lämna förslag på hur Saabklubben kan stötta processen att låta museet få fortleva så intakt som möjligt.

Kan Saabklubbens stipendiefond som vi instiftade för många år sedan användas till att bidra till driften av ett bantat museum?
Syftet med fonden stämmer i varje fall med behovet vi ser.

Eller är jag helt fel ute i mina tankegångar?

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng