Sv: Re: Saabsåpan

Forum Övrigt Allmänt Saabsåpan Sv: Re: Saabsåpan

#35916
hotrodder
Deltagare

@900jubileum wrote:

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1457202-lofalk-bryter-rekonstruktionen-for-saab

Jaha, då var det dags igen…

Mmm och det senaste som sas på radion inatt innan jag ställde bort lastbilen, var att nu hade tom. underleverantörerna genom sitt ombud riktat skarp kritik mot Lofalk både agerat på egen hand och som en konkursförvaltare istället för rekonstruktör. Oavsett vad man tycker om VM så fanns det tydligen ett nytt affärsförslag sent i går kväll där Youngman skulle få preferensaktier istället för ett direkt ägande. Känns lite som att Lofalk försöker ”rädda sitt eget skinn” Samtidigt så tror jag personligen att Kinaspåret tyvärr är heldött. GM har aldrig velat och kommer aldrig heller att släppa ”sin” teknik till en biltillverkare som skulle kunna vara en (ack så liten men ändå) konkurent till dom.

TyckerJan-Erik Berggren, Expressen sammanfattar det hela rätt bra i inklistrad artikel nedan:
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2644466/saab-stannade-for-tva-ar-sedan

Saab stannade – för två år sedan

Saab står vid vägs ände, för att citera rekonstruktören Guy Lofalk.
Till och med de tappra fackförbunden på Saab verkar ha gett upp.
Alla skyller på varandra men ska vi vara ärliga så avgjordes Saabs öde redan för två år sedan.

Victor Muller skyller på Guy Lofalk och Lofalk kontrar med en egen agenda för att rädda Saab. Undan konkurs och undan Victor Muller.
Det är omöjligt och inte vettigt att peka ut någon skyldig i Saab-dramat. Alla inblandade har försökt och misslyckats – alla på sitt sätt.
Jag vill bara skruva tillbaka klockan till januari 2010 då Victor Muller och Jan Åke Jonsson med bistånd av den svenska regeringen och EIB lyckades krångla loss Saab från General Motors.

Mycket av det vi ser i dag kan härledas till de förhandlingarna. Nu ser vi resultatet av det ”nya fria Saab” som Muller och Jonsson så glatt ropade ut vid fabriken i Trollhättan.
I praktiken har Saab varit bakbundna av sitt avtal om tekniklicenser med General Motors. Nya 9-4X har köpts dyrt från GM-fabriken i Mexiko och förhandlingarna nu med Pang Da och Youngman visar att ”nya fria Saab” knappt ens ägt rätten att sätta tändningsnyckeln i nya 9-5.
Saab och Swedish Automobile har inte haft möjlighet att plocka in nytt kapital på grund av avtalen med General Motors och Europeiska Investeringsbanken, EIB.
Det var väldigt naivt av Muller, Jonsson och den svenska regeringen att tro att Saab skulle kunna rivstarta till en nivå om 80 000 sålda bilar per år. Den naiviteten straffade sig redan efter ett år då Saab kört slut på pengar.
Men det var ännu mer naivt av Muller att tro att han så snabbt skulle kunna sy ihop en affär med Kina.

Och Guy Lofalk har varit lika naiv i sina försök att sälja hela Saab – utan Muller – till Kina.
General Motors vill inte se en kinesisk ägare till Saab. De ville det inte 2008 och 2009 och de vill det inte 2011 eller 2012. Om de ska ändra sig så måste kineserna betala väldigt dyrt för varje Saab som byggs.
I praktiken är alltså Saab i mångt och mycket fortfarande ett GM-märke.
Vi var bara dumma som inbillade oss något annat de där kyliga vinterdagarna då Muller och Jonsson hyllades på fabriken i Trollhättan.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng