Sv: Re: Sänkning

Forum Övrigt Allmänt Sänkning Sv: Re: Sänkning

#76013
fuling
Deltagare

Kör man med vinkelslipen när man kapar fjädrar är det lugnt. Änden där man kapat jobbar inte så det gör ingent om härdingen försvinner där.
Vad SBP har åsikter om är om fjädern inte sitter fast när bilen är upphissad/fjädrar ut.

Om vi nu snackar 240 så skall den inte vara för hård bak pga rollcentrumet ligger högt, typ mitt i panamastaget(hmm eller vad fa… det heter). Detta medför om bilen är för hård bak kontar fram att den blir överstyrd.

Därimot en FWD mår bra att vara hårdare bak än fram, hälst skall detta fixas med krängningshämmare.

En FWD typ banbil lättar på innerbakhjul, denna lätting från marken är ingen man igentligen vill pga när bakhjulet lättar kan bakaxen inte ta mer av krängningen utan resterande last läggs på ytter framhjul. Hälst om hjulet lättar skall det göra det precis när man ligger på max.
En RWD brukar göra precis samma sak fast då är det inner framhjul som lättar istället.
Att något hjul lätter är i många fall en kompromiss av regler om maxbredd på däcken.
Är däcksbredden fri skall man först balansera bilens däcksbredd i förhållande till viktfördelingen.
Däcken är bilens apsolut viktigaste faktor för att hålla den kvar på vägen, allså där man skall börja. I prinsip så mycket gummi i backen det gå och ej då jätte hjul med ett par varv svart tape på.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng