Sv: Re: Skogsvrak…

Forum Övrigt Off Topic Skogsvrak… Sv: Re: Skogsvrak…

hotrodder
Deltagare
Rodder76 wrote:
Alfamats:
Eftersom jag med glädje vill se bilderna så ska jag ge dig en grundkurs.

Jag förutsätter eller hoppas att dina bilder är max 2Mb per styck.
De bilder som är max 2Mb kan du lägga upp på den exemplariska sidan http://www.geting.se
Du behöver inte regga dig eller något där… bara o kliva in, trycka på knappen ”bläddra” och leta upp i vilken katalog bilden ligger. När du valt bild så klickar du på ”Upload” Superenkelt.

När du gjort detta så kommer bilden upp och under står det tre olika adresser. En av dem heter ”BBCode, för forum” (den understa av dem tre)
Markera allt i denna som heter något såhär: ”Ctrl+C” för att kopiera denna markerade text
Sen när du skriver ett inlägg så klickar du Ctrl+V för ”klippa in”
Om du lyckats göra alla dessa steg så kommer vi att få avnjuta en sån här liten bild som ex. Hotrodder lägger in. Det fina är att om man klickar på den lille så får man en stor!

Hoppas du hängde med.
Jag försökte förklara så att även min far skulle klara av detta. Men det innebär inte att jag kan förklara :banghead:

Hej Alfamats!!

Vill oxå gärna du lägger upp dina bilder här så jag hjälper Rodder76 att ”krångla till” beskrivningen ännu mer :sad2:
Jag gör så här…
1, Bilderna direkt ur digitalkameran är på runt 2000Kb och Geting ”tar” som sagt inte större bilder än 200Mb. Därför stoppar jag först in bilden i Paint där jag:
Klickar på: BILD
Klickar: ÄNDRA STORLEK/SNEDSTÄLL
Sätter värdet: 50% PÅ VÅGRÄTT/LODRÄTT
Klickar sen: OK
Då får du ett vettigt format som Geting tar, och bilden blir inte för liten i en webbläsare.

2, Bilden sparar jag från Paint, tänk på att använda ”spara som” ifall du vill behålla orginalbilden.
Jag ”döper om” bildens namn till tex. 1 därför geting tar inte/laddar inte upp filnamn/bilder med mellanslag, å-ä-ö & andra konstiga tecken. (gissa om jag svor långa ramsor innan jag fattade detta)
Well! Bilden från Paint stoppar jag i en ny mapp som jag döpt till tex. forumskrot för att lätt hitta den från Geting

3, Öppna Geting samtidigt som forumsidan och skriv ditt foruminlägg. När du vill ladda upp en bild i din text så går du till Getingsidan och…

4, Inne på Geting:
Klickar du: BLÄDDRA
Letar upp: ”FORUMSKROTMAPPEN”
Markerar: DIN BILD
Klicka: UPLOAD
Vänta… och strax hamnar din bild längst ner på ”Getings sida” om den inte är för stor eller har ett knasigt filmnamn.

5, KOPIERA HELA ”URL” KODEN (den som jag strykit under med grönt på bilden)

Klistra in hela den understrykna koden från Geting på forumsidan, OBS!utan att använda de färdiga ”snabb-taggarna” för bild eller länkar som finns på forumsidan
Om du har gjort rätt så finns nu bilden där om du ”förhandsgranskar” och den läggs upp precis som den ovan på forumet som en ”klickbar thumb-nail” Stänklätt!! 😉

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng