Sv: Re: Skrota, sälja eller laga min bruna skönhet?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Skrota, sälja eller laga min bruna skönhet? Sv: Re: Skrota, sälja eller laga min bruna skönhet?

#162205
matthias r
Deltagare

Tänkte komma med ett alternativförslag… lynchrisk light kanske föreligger av B-motorförespråkarna men du har här möjlighet att få igång bilen enligt tesen förenkla, förenkla…dessutom blir det billigare och för med sig en del andra fördelar.

B-motorn i Saabarna 1972-81 är en rejäl maskin med uppenbar Saabkaraktär. Pigg och känns robust, bra livslängd. Men att någon ägare under dess livslopp råkar ut för att vattenpumpen behöver bytas, och i vissa oftast anknytande fall, även aggregataxeln är nästan förutsägbart. Hittar du en beg motor som kanske stått ett flertal år så är dessutom risken stor att vattenpumpen börjar läcka, då motorn tas i bruk. Detta pga bruk av dålig glykol.

Vattenpumpen är en ganska avancerad konstruktion som i o f s är hållbar och sköter sin uppgift, men inte i all evighet. De kan hålla i allt mellan 12000 och 25000 mil. Nu när de yngsta motorerna är 29 år så får man räkna med att relativt många behöver åtgärd på denna punkt.
Jobbet går relativt bra att utföra men tar lite tid, kräver specialverktyg, en bra manual och försiktighet. I bästa fall kan pumpen repareras men lika ofta krävs utbyte. I värsta fall är aggregataxelns drev, vilken driver pumpen, skadat och då börjar det dra iväg i tid och pengar.
Vattenpumpen finns i tre versioner och aggregataxeln i två, beroende på årsmodell.
Delarna till vattenpump alt helt ny pump börjar dessutom bli ganska svårfunna och dyra, även om klubben lär ha en del av dessa?

Alternativet är att stoppa i efterföljaren, den s k H-motorn, som i förgasarversion återfinns i 99/90 1982-87 och i 900 1981-88. Det är en mycket konventionellt byggd motor (trots sin placering över lådan) som med åren inte uppvisat några speciellt svaga punkter. Har själv åkt ca 50 000 mil totalt med olika 900:or försedda med denna motor och driftsäkerheten är helt astronomisk. Med denna drivkälla och efterföljaren B202 (16V) kom Saab i kapp Volvo på området stryktåliga motorer med extrem livslängd.

H-motorer finns det idag relativt gott om på skrotarna eller till salu hos privatpersoner. Bilarna försedda med den har gjorts i enorma upplagor och i många fall har motorerna överlevt karosserna, för att sedan lyftas ur och sparas. En funnen H-motor med bra kompressionsprov är närapå alltid OK även om körsträckan är hög.
Kamkedja och sträckare är egentligen slitdelar, men många H går 40 000 mil utan byte. Vill du vara helt garderad och byta dessa delar innan motorn stoppas i finns delarna hos Speedparts för några hundralappar. Motorn måste lyftas ur bilen då dessa delar byts så därför kan det vara god ide att uppdatera dem innan densamma stoppas i. Glöm inte packbox till remskiva (Speedparts, 99 kr). H-motorns vattenpump, om du vill ha ny en sådan, kostar 400 kr(Speedparts, Mekoneomen m fl) och tar 10min att byta med lös motor och ca 1,5 timme med motorn i bilen! Inga aggregataxlar e dyl är med i spelet.

Väljer du detta H-motoralternativet kan du ta från följande Saabmodeller, i enkelhetsordning:

1. Saab 99 eller 90 1982-halva 86 Hela drivaggregatet passar bolt-on. Inga förändringar i bilen behöver göras. Ta kylslangar, motorns elkablage etc från donatorbilen så är det bara att sätta i det i -80:an. Är aggregatet försedd med 5-växlad låda så ta även spakställ och spakrör, enkelt att få på plats (trådar finns här på forumet).
Tas ett aggregat från Saab 90 passar ej sidomotorfästena, men dessa flyttas enkelt över från ditt -80 aggregat.

2. Saab 900 i förgasarversion, 1981- halva 86. Hela drivaggregatet passar i 99-80:an efter det att det fått 99:ans växellådsbröst ( byte av detta med lös motor, ca 20 min.) Sedan måste kylslangar och termostathus anförskaffas från 99 eller 90 1982-87

3. Enbart motor från Saab 99 eller 900 i förgasarversion1982(81)-88. Passar bolt on på alla växellådor och sedan in i bilen. Men blir lite mer arbete., tas motorn från 900 se punkt 2 beträffande slangar mm.

En bra H-motor fås för ca 1500 kr, ett komplett drivagggregat med växellåda för max 2000-2500 kr. Med lite flyt billigare på Blocket..

Jag vill inte klassa ner B-motorn på något vis genom den svartmålande beskrivningen härovan av en av dess bitar, men problempotentialen vid hittande av en begagnad ej provad eller tveksamt provad/förvarad motor är tyvärr stor. Men den som läser detta och vill ha sin B-motorförsedda Saab helt i original, glöm allt härovan och bygg vidare enligt dina planer!

B-motorn, har den fördelar vs H? Japp, själv har jag en del mil bakom mig med sådana också, ca 15000. Tycker de är råstarkare och rappare än H, trots att den sistnämnda har goda prestanda. Dessutom som enda Saabmotor(?)försedd med dubbla kamkedjor, lite överkurs kan tyckas. Men som resulterat i få problem kring dess kamdrivning under åren, särskilt i jämförelse med föregångarna 1,7 och 1,85 liters-motorerna. H-motorn har enkel kedja och hade en del problem1981-85. Men detta åtgärdades av Saab som satte dit en modifierad sträckare som visat sig hålla extremt bra och länge.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng