Sv: Re: Slå samman samtliga Saabklubbar i Sverige till en!

Forum Övrigt Allmänt Slå samman samtliga Saabklubbar i Sverige till en! Sv: Re: Slå samman samtliga Saabklubbar i Sverige till en!

#64103
mats jonsson
Deltagare

Jag satt i dåvarande SSR:s styrelse som sekreterare under några år i slutet av 80-talet och i början av 90-talet. Frågan var på sitt sätt på tapeten redan då. SSR var ju från början ett renodlat Saab 92-register inom MHS. Sedan ramlade det in 93:or och senare sattes gränsen till kortnos och till sist blev det så att alla tvåtaktare fick vara med. Runt 1987 kom frågan upp om att starta en V4:a-klubb. Många medlemmar i SSR hade även V4:a och många delar är desamma.

1987 hade vi, dåvarande styrelsen i SSR och Club Sonett Sweden, ett möte med Saab i nere vid deras dåvarande marknadskontor i Nyköping där bland annat reservdelar stod på dagordningen. Någon knystade om en V4:a-klubb och Saab gjorde direkt klart att man inte tänkte acceptera en 2T-klubb och en V4:klubb utan om vi skulle påräkna ett stöd från Saab så skulle det vara en gemensam klubb. Nu tycks det ha ramlat in 99or också sedan dess.

För något år sedan ville Saab diskutera detta igen och bjöd in klubbarna. Jag vet att Sonett-klubben var tveksamma till detta och i nuläget har inte några sonettdelar kvar i lager så något stöd från Saab mer än ghjälp till porto och tryck kanske inte är att förvänta. Jag är medlem i båda klubbarna. I Saab-klubben sedan 1982 och Sonett-klubben sedan 1987. Och jag har inget emot om man gör en gemensam klubb så länge Sonett-klubben exkluderas.

Dessutom tror jag dock att SSK kommer att försämras om man plockar in 900/9000/9-3 och 9-5. Klubben blir helt enkelt för stor. Man ska veta att allt arbete sker på ideell basis och de flesta kan nog inte föreställa sig hur mycket arbete som Martin och han kollegor lägger ner.

Jag kommer ihåg hur mycket tid jag lade ner och då fanns varken Hem-PC eller Internet utan jag köpte, för egna pengar, en skrivmaskin. Klubben hade inga pengar. Det som grundlade den goda ekonomin så vi har i dag var faktiskt det att Leif Blomberg via en engelsk kontakt fick tag i ett större parti Hepolitekolvar till ett mycket lågt pris i England.

När jag blev sekreterare, tror det var 1987, så var klubben inne på sitt andra verksamhetsår efter det att den togs i från den Frostelidska enmasshowen och då var vi runt 350 medlemmar. När jag slutade, 4-5 år senare så var vi straxt under tusen. Idag är vi 1600 eller något sånt tror jag. Tänk om vi var 5000. Vem känner då ansvar för att arbeta ideellt? Det är orimligt att tro att man känner intresse för alla modeller från 92 och framåt. Om merparten av styrelsen nu bara har intresse för 99/900 Turbo, hur intressant blir detta då för 2-taktsfanatikerna.

Den raka motpolen är Sonettklubben, vilken, utan att negligera det arbete som alla i styrelsen utför, egentligen är en enmansshow. I mer än 20 år har nuvarande orföranden Jan-David varit den drivande kraften. Han har koll på precis allt och pushar på övriga styrelsemedlemmar och oss hangarounds. Den dan han tappar intresset så kommer klubben att få problem. Problem lär vi kanske få även om reservdelsmannen, Erland, slutar men J-D har varit entusiasten nr 1 ända sedan den allra första Sonettklubben bildades 1976 men som snabbt insomnade.

Herr Willebrand var med och startade denna. Kanske du har några minnen att förmedla till oss som inte var med?

Kontenta:
Låt inte klubben bli för stor och splittrad. Inga träd växer till himlen utan de förgrenar sig. Och det kommer klubben att göra genom olika utbrytarfraktioner. Saabs intresse för detta är av rent logistiska skäl. Precis som i USA. Till saken hör att paraplyorganisationen i USA, Saab Clubs of North America inte är ideell utan kommersiell.

Oj!? Blev det så mycket. Hoppas att det inte blev mycket stavfel. Jag orkar inte korrekturläsa. MVH

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng