Sv: Re: Slirande koppling 99 T16

Forum Modellspecifika forum OG900 Slirande koppling 99 T16 Sv: Re: Slirande koppling 99 T16

#177391
rallyelwood
Deltagare

Då har jag kollat och känt lite under kopplingskåpan.

Inget ser direkt konstigt ut, utan att demontera kopplingen. Kanske går urtrampningslagret något trögt att snurra på då pedalen är i uppsläppt läge, men det kan lika gärna vara för att fjädern inuti bälgen över slavcylindern trycker lagret mot solfjädern (vilken ju är dess uppgift)?

Så här det ut med pedalen uppsläppt reskpektive nedtryckt:

På tryckplattan hittade jag detta skrivet:

SACHS
Made in Germany

TYPMF210X/MF228

04 3082 159 001

4 * 39 99 (* = triangel med spetsen nedåt)
69.1 (inom en ring)

Någon som blir klokare av detta? MF210X respektive MF228 kanske kan vara diametern på passade lamell?

Det verkar som att jag faktiskt har en 228mm lamell då den går nästan helt ut till kanten på tryckplattan. Slitmönstret på svänghjulet är efter denna lamell, men om det fortfarande kan finnas någon kant efter en original 220mm lamell kan jag inte avgöra utan att demontera kopplingen. Se bild nedan.

Jag har beställt en sats med tryckplatta och lamell (nytillverkat enligt original för 900 turbo 90-93) hos Saabklubben. Så när jag har möjlighet och verktyg tillgängliga ska jag riva kopplingen och jämföra, samt byta åtminstone lamellen.

Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84
Kobolt Runabout (Super-7-replika)
http://hoftware.com

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng