Sv: Re: Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega / Sv: Re: Snack om 9000 Talladega

    februari 16, 2009 at 12:12 #135601
    Karl wrote:
    Har en kompis som har en Talladega/aero. Det skall vara en Svensksåld tidigare PR-bil för SAAB i Trollhättan.

    Saab 9000 T16 5d M5 Sport (Talladega/Aero) -90
    Tillverkad i 200 exemplar säger han….

    Vad är detta för blandras?

    Skicka ett PM så kan du få bilder. Men du kanske vet om den redan?

    Jag vill inte på något sätt baktala din vän eller så. MEN just dessa bilar finns det uppenbarligen ingen som vet något om. Att bilarna finns råder inget tvivel om, många gånger importerade bilar, men det känns som om ägarna försöker att skapa en auora att dessa bilar ska vara speciellare eller unikare. Kanske bara så enkelt att de ska försöka rida på “högre andrahandsvärde”-vågen som en Talladega och Aero brukar ha eller hade förr.
    Det som är lite intressant är att flera av ägarna till dessa bilar kan framhäva just att det är en specialutgåva, att det är pr-bilar med mera med mera, men tydligen kan ingen säga vad de egentligen heter. M5sport/Talladega/Aero….. nä.. jag tror de flesta kan enas om att de inte hette så.

    Men för att runda av lite… Jag har inget intresse av denna modell i min statistik. Den dagen som vi kan få klarhet om denna utgåva bilar, gärna från Saab, så kan vi dock börja fundera i hur man kan spåra dem…..

    Ren spekulation om dessa är dock att det antingen handlar om förseriebilar till kommande Aero eller att det är bilar egentligen avsatta för utlänska marknad men som blivit kvar i sverige av en eller annan anledning…. lite likt “en tyskspecad Talladega” eller nåt.
    Notera att det är 100% spekulation utan verklighetsbasering.