Sv: Re: Snack om 9000 Talladega

Forum Modellspecifika forum 9000 Snack om 9000 Talladega Sv: Re: Snack om 9000 Talladega

tommy banana
Deltagare

Bilarna hade en grundspec. när de lämnade bandet i Thn och Finland. Talladega-paketet monterades i Nyköping på en internverkstad som hade hand om Saab Automobiles tjänstebilar (huvudkontoret låg då fortfarande kvar i Nyköping). Samma verkstad byggde även polis-, tull-, militär- och övriga specialbilar. Talladega-paketet var framtaget för den svenska marknaden…annars hade bilarna färdigställts redan på bandet.

Jag funderar själv på varför jag bara har åtta bilar av årsmodell 1990 på listan.
De byggdes om i Nyköping i början av april 1990 till slutet av aug 1990 samt en i september. Efter GMs övertagande och ett antal omorganisationer, så finns det väldigt dåligt med dokumentation inom SAAB Sverige resp. SAAB Automobile men jag ska undersöka saken med de som var inblandade. Det skulle kunna vara så att Trollhättan tog över Talladegan fr.o.m. 1990 års modell och att Nyköping bara byggde om några bilar. Men som sagt, det är bara spekulation och jag tror det knappast för i oktober 1990 påbörjades ombyggnaden till 9000 CC AERO årsmodell 1991 i Nyköping. Det gjordes 59 st. sådana fram till början av mars 1991.

Sedan kan jag nämna att tillverknings- och försäljningssiffror inte alltid går hand i hand. De åtta Talladegorna är just Talladegor och ska inte blandas ihop med de 59 st 9000 CC Aero-bilarna

Vad det gäller bilregistrets koder så tror jag att det finns variationer. Om jag inte minns fel så var samma fråga aktuell redan på den tiden. Ska undersöka den saken också…

Hälsn. Tommy

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng