Sv: Re: Snack om 9000 Talladega !!

Forum Modellspecifika forum 9000 Snack om 9000 Talladega Sv: Re: Snack om 9000 Talladega !!

cabmange
Deltagare

Hej

Jag har mina tankar om vad som är och inte är Talladega.
Hur såg en Talladega ut i försäljningsmaterial m,m jo de var svarta.
Således skall en Talladega vara svart, svårare än så är det inte. Sedan om det skall stå TA i regget eller inte, det är förmodligen en fråga som ingen kommer kunna garantera till 100 % vad det skall stå.
Vissa har T och det är enligt mig pga platsbrist när de har fått in T 16 i typbeteckningen.

Vi kan gissa att just TA är det som fick plats och inte hela raden Talladega.
Detta är min Talla SAAB 9000 CD55L SR TA och detta SAAB 9000 AERO CD55M-SR är en av mina aerosar fron -91.
Skulle TA stått före CD55L som Aeron har, så har det kunde gjort klart för oss och då haft utrymme för hela Talladega. Och att få rätt där beror mycket på dagsformen hos de som reggar.

Dessa tre är samma typ av bil.
SAAB 9000 AERO CX65R-SR
SAAB 9000 AERO 2,3T/225
SAAB 9000 2,3T

Det är tre st scarabegröna Aerosar -96, den sista har ej sollucka, men ändå så olika hos transportmyndigheten.

Får man sedan över till min Viggen. Den har nummerplåtar som är tryckta 981221 och första dagen i trafik är 000324. Detta pga att det är Saabs fotobil. Jag gissar att sådant som denna hittar man inte hos BMW, Audi m,m men hos en liten verkstad som Saab. Dock gissar jag att dessa konstigheter är ett avslutat kapitel hos Saab.

Om man tar Viggen som tex, den kunde du inte beställa hos Saab ÅF som modell -01. Känner till en som ville göra det. Men vad hittar du idag ute på marknaden. Jo både -01 och -02:or. Det finns ett gäng Viggen -02:or som är USA specade och kvar i Sverige

Återgår vi till Talladega så går det inte heller att söka på vilka som har 185 hk i regget, hur många vanliga fick inte detta program installerat?

Om man fick tag på alla tänkbara Tallor som inte är svarta och den första ägaren, jag gissar att då kommer det klarna något. Och det är typ Cavali Björkman som promt vill ha en vit, någon fotobil, några sk exportbilar som blev kvar, någon som har Tallapakete som tillbehör, några promotionbilar, någon testbil.

Enligt tidigare tråd om Tallor, så skall mitt exemplar vara lackad svart som vanlig turbo, sedan tagen till Nyköping och blivit Talladega specad, vilket för mig skapar alla möjligheter till att bli konstiga saker.

Under den tid som Tallor tillverkades och fram till början på 2000 talet så hade Saab sk ”tjänstebilar” som ej var sålda via ÅF utan tagna från linan, dessa bilar skulle inte säljas på den öppna marknaden utan kördes till sk krockbanan för demontering. Jag är helt övertygad över att det finns bilar som skulle dit men klarade sig från att bli demonterad. En gammal bekant har just en röd Talladegautrustad bil som var testbil, dock minns jag inte reggnumret för att verifiera vad den kallas i regget.

Konklusionen är för mig är att Tallor skall vara svarta enligt marknadsföringen men det finns många avarter som är specade rätt men fel färg.

Blev riktigt med ordbajs detta 

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng