Sv: Re: Snack om 9000 Talladega !!

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega / Sv: Re: Snack om 9000 Talladega !!

    augusti 31, 2010 at 17:38 #161900

    Ok. Here we go again.

    Saab-Mogge. Jag säger inte att det är fel att ifrågasätta, eller att kritiskt granska källdata. Jag reagerade bara på hur du uttryckte dig i “första-inlägget”. Du vet likaväl som jag, att jag aldrig uttrykt att jag skulle vara någon expert, och i synnerhet inte på Aero som jag har dålig egen koll på.

    Har man följt tråden från start, och läst alla inlägg, så vet man att det inte finns någon vettig källdata. Allt är baserat på indicier ,berättelser och bilder.

    Jag vet “ingenting” om Talladega från början, och de trådar jag försökt bedriva har primärt varit för att jag skulle lära mig mer om de visuella skillnadera mellan årsmodellerna. Jag har valt att hålla så mycket som möjligt offentligt, eftersom jag reagerat på att det i vissa andra fall finns massor kunskap, som hemlighålls, och som bara delas med riktigt initierade människor. Jag ogillar detta, och vill sprida “kunskapen” så gott det går.
    Men allt är uppbyggt på det det som jag själv kan finna, och vad andra kan berätta.

    Om du Saab-Mogge har kunskap att dela med dig av, så tror jag att vi är många som blir överlyckliga över att få in “ny information”.
    Problemet för mig, när jag analyserat, är att jag hela tiden varit tvungen att själv överväga trovärdigheten i uttalanden. Många frågor jag haft, har blivit obesvarade, eftersom jag inte vetat på vilken fot man ska stå.
    Som exempel så finns det flera personer som frågat “hur många Talladega finns det”, och jag kan inte redogöra för det entydigt, vilket många retat upp sig på. Jag sitter och säger att jag har register, men kan inte redogöra för vad jag har. Anledningen är att jag inte vet om alla bilar registrerade med -TA är Talladega eller inte. Så jag brukar försöka redogöra för hur många -TA som är svarta och hur många -TA det är totalt i registret.

    Tyvärr kan jag inte heller svara med säkerhet på varifrån jag fick veta att en Talladega skulle vara registrerad med -TA. Det enda jag kan säga är att det inte är via Saab, eftersom kontakten med dem varit liten… speciellt i början av detta “forskningsprojekt”.
    En hypotes är att jag först fått en ledtråd via något forum (antagligen STCS), som jag sedan försökt få verifierat. På ett eller annat sätt har jag upplevt det verifierat, och när en efter en Talladega dyker upp, och stämmer in på -TA, så har jag istället blivit övertygad. Problemen med trovärdigheten i detta är alla olikfärgade bilar, och ni ska inte tro annat än att även jag är skeptisk till att så många ickesvarta bilar finns registrerade med -TA.
    Tittar man i registret så finns det även en del bilar som har lite “lustiga” fordonsbeteckningar. Det är uppenbart att den mänskliga faktorn är inblandad, och det gör självklart att det kan slinka in bilar som inte är Talladegas, precis som det kan finnas Talladegas som inte ligger i -TA eller -T registrena (precis som Cabmange påtalade med några andra modeller som exempel).

    Vad min trovärdighet är, är för mig irrelevant. 90% av all “fakta” jag gett, kan du härleda till denna tråd, och själv följa mina fotspår hur jag lagt ihop ett plus ett. Ibland har jag ifrågasatts, och jag är inte den som envist tänker hävda att jag har rätt, men jag lägger över en del bevisbörda till den som ifrågasätter, ty jag har kommit till en slutsats med hjälp av den informationen jag kunnat behandla.

    Så Saab-Mogge. Låt oss gräva ner stridsyxan och istället samarbeta för en mer komplett historik runt Talladega.

    En sak till.
    Jag är nyfiken på vad Cabmange hade upplevt som att jag snäst av Saab-Mogge. Jag är såhär i efterhand inte medveten om att detta skett, och skulle gärna läsa för att försöka dra mig till minnes varför jag gjort detta.