Sv: Re: Snack om 9000 Talladega !!

Forum Modellspecifika forum 9000 Snack om 9000 Talladega Sv: Re: Snack om 9000 Talladega !!

norman
Deltagare

Hej alla

Direkt när jag köpte ”dussinbilen” i början av oktober tog jag tag rosten. I bakre hjulhus och reservhjulspottan var det en del svetsjobb och båda h. skärmkanter är nu bytta samt nedre dörrplåt vänster fram.
Jag förstärkte även golvet vid främre domkraftsfästen. Rostskadorna liknade till viss del de som funnits på de Talladegor som ni andra åtgärdat och förevigat med bilder. Jag tog tyvärr inga bilder själv 🙁 men dagens bilder visar bla ny skämkant före polering.

Sedan har jag spacklat, slipat, grundat och garagelackat (under dörrlist samt de 2 kanterna). Det viktiga var att snabbt rädda bilen från rostdöden, inte att renovera till utställningsskick nu, kanske senare när tid, pengar och utrymme finns i överflöd 😉 Orginallack över list och stripes är så bra att jag vill se vad polering (en fin vinterdag eller till våren) kan åstadkomma. Att lacka om ett fordon är för mig att ta bort lite av dess ”nostalgisjäl” (gäller i än högre grad för mina 50-tals moppar) och bara att få dit nya stripes, som är ett måste på en äkta Talladega, lär väl kosta några tusen.

När snön kom för några dar sen körde jag in LeBaron cabben och då jag bara har enkelgarage måste Tallan ut 🙁 men eftersom jag fixat rosten och även rostskyddat alla hålrum och underrede, ska den klara att stå ute i friska luften 🙂

Som framgår ser den inte mycket ut för världen nu men förutom diverse putsning, montering av skärmbreddare, kjolar etc. ska även 4st 100+ Qualifier med 225/45-17 på i april och då blir nog både jag och Tallan glada 🙂

Förra veckan var jag ner till Enköping och köpte en extra motor, två växellådor och lite andra delar. Min Talla gick bra när jag körde hem den från Hagfors men har ju rullat 34000 mil så man får räkna med att vissa delar blir lite trötta efterhand. Nya motorn (som enligt uppgift gått <10k) baxade jag ner i smörjgropen, vad gör man när utrymme saknas 🙁

Framvagn och bromsar är ganska nydonade så det är bara att måla oken röda. Diverse småplock som att byta en C-låsmotor och en backspegel gör jag nästa sommar.
Förrförra ägaren har byggt ett 3″ rostfritt avgassystem som verkar helt ok, men jag tycker det överstora ”svarta hålet” är fult. Har någon förslag på vad man kan göra åt det?

”Pluttmotorn” är chipad till ca 230hk (orginal ligger i handsfacket) och draget räcker bra för en gubbe som jag (fast Tysk-Aeron jag hade för 15 år sen har nog räckt även för dagens ”värstingar”)

Jag har ännu inte nått TommyM men kollade hemsidan och blev imponerad, fämst av hans svarta SAAB 93 650 GT som så många andra 🙂
Det finns en del historik i handsfacket på min Talla, bla leveranssedeln 89-10-30 till SAAB Sverige Bil AB (försäljningsschefen) och en servicefaktura i Tierp -93 när Tommy ägde den.
Alla bes.protokoll sedan -92 finns så man ser att den 94-06 fanns i Uppsla och därefter i Hagfors innan jag köpte den

Mvh P-E Norman

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng