Sv: Re: solex 44 PII kontra solex 40 PII

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT solex 44 PII kontra solex 40 PII Sv: Re: solex 44 PII kontra solex 40 PII

#50368
pelle s
Deltagare

Det där med grundmallar är besvärligt eftersom det skiljer ganska mycket på olika motorer beroende på filning, kompression etc.
Det är ju ett välkänt problem med Solex 44 PII att den blöter ner motorn, bränsletrycksregulator, möjlighet att stänga av bränslepumpen och kanske också ett högre tomgångsvarv (jag har tomgången på 1800 – 2000 rpm, det låter ju dessutom rejsigt ) hjälper en del. Jag använder mekonomens blå bränslepump som jag stänger av en stund innan motorn skall stängas av, det är extra viktigt om man skall starta igen innan motorn blivit kall. Dessutom sitter det en filterking regulator efter pumpen. Sedan måste jag verkligen rekommendera NGK BR8EVX stift eller liknande med platina eller iridium elektrod, den supertunna elektroden bränner bort sot och olja mycket effektivt och jag har inte haft startproblem sedan jag bytte till den typen av stift.
Jag har i min projekttråd om Bus & Brôt 96:an skrivit en del om mina erfarenheter med Solex PII 40 från en Porsche 912 som jag hade i den bilen.
Notera att om förgasaren kommer från en fyrtaktare har den lite fler finesser som inte lämpar sig på en TT, t ex acc pump, power enrichment jets osv. Acc pumpen kan man istället använda som snaps, istället för choke, och powermunstyckena kan man plugga.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng