Sv: Re: Solex 44 PII til Gr.2 750

Forum Övrigt Projekt / Min bil Solex 44 PII til Gr.2 750 Sv: Re: Solex 44 PII til Gr.2 750

Dicst
Deltagare

Hej Baard!
Här ska du få mina erfarenheter:

Baard wrote:
Jeg har ikke noe fornuftig grunn for å anvende en Solex 44. det er bare det at jeg
synes at motoren ser så forbasket stilig ut med den forgaseren. Men, det er jo en forutsetning at det hele fungerer !

Jeg hadde egentlig planer om å anvende ”44ien” med EN standard bensinpumpe til å
begynne med. Så får jeg heller bytte pumpe hvis den ene ikke mater nok bensin.

Etter det jeg vet skal den klare å levere nok bensin til ca 50 hk. Motoren min
vil neppe levere mere effekt en dette ? Vil denne pumpen gi passelig bensintryck
til å begynne med ?

Jag skaffade en för bra bränslepump (Red Top) så jag tvingades installera en Filter King med tryckregulator för att komma ner till lagom tryck/flöde. Innan dess var det omöjligt att få maskinen att fungera. Det finns dock andra moderna pumpar som passar bättre.

Baard wrote:
Det jeg lurer på er først og fremst:
Hvordan vil motoren min bli med en Solex 44 ?

Som med en atombomb under huven! :skull:

Baard wrote:
Vil jeg klare å starte motoren når den er kald, uten å holde på i det uendelige ?

Nej!

Baard wrote:
Vil motoren bli kjørbar i stadstrafikk ?

Jag skulle tidigare ha sagt nej, men vet nu av både egen och andras erfarenheter att det går alldeles utmärkt om man har kontroll på bränsletryck/flöde samt rätt tändstift och bra tändenergi. Ett brytarlöst tändsystem är att rekomendera.

Sätt på förgasarn nu och ut och skräm Polisen (dvs dina kollegor :grin:)!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng