Sv: Re: Sonett-chassin

Forum Modellspecifika forum Sonett Sonett-chassin Sv: Re: Sonett-chassin

#119045
mats jonsson
Deltagare

Sonett-chassi/ del XIV
Hur mycket är en Saab Sonett värd? Svar: Jag vet inte. Vi lever i en marknadsekonomi och marknaden bestämmer priset. Däremot har jag naturligtvis en personlig uppfattning. Generellt kan man säga att en Sonett 2T i ett visst skick är betydligt mer värd än en Sonett V4 eller Sonett III i motsvarande skick.

Om man ska köpa en Sonett så får man väl kanske ställa sig frågan vad kostar den här bilen i inköp och sedan iordningställa till önskat skick jämfört med att köpa en ”färdig” i motsvarande skick. Lagning av plastsprickor och lackering av en kaross kostar 20000-25000:-. Att sy upp en inredning och omklädning av stolar kanske kostar lika mycket. Kanske chassit ska rostlagas, blästras och lackeras? Vad kan du göra själv och hur mycket lämnar du bort? Om du köper ett delvis nerplockat renoveringsobjekt och ska renovera detta till toppskick så kommer sannolikt inte 50000:- att räcka. + Inköpet av objektet. Kanske det är bättre att köpa en färdig bil så att du kan börja köra direkt? Sedan måste man faktiskt beakta och respektera att det finns människor som älskar sådana här projekt. Man vet vad man har. Man renoverar så att man får det som man vill ha det. ”Terapin” måste få kosta också. Visst är det skönt att ta med ett par öl ut i garaget och jobba en fredagskväll när övriga familjen har gått och lagt sig?

I mitt tycke är prisdifferensen på renoveringsobjekt i förhållande till vad en färdig bil kostar väldigt liten när det gäller veteransaabar i allmänhet och kanske sonetter i synnerhet. Samma fenomen ser man på P1800:or faktiskt. Gör man en seriös renovering av ett objekt så är det nästan omöjligt att få igen pengarna. Ännu mindre ersättning för arbetstiden man har lagt ner.

Däremot vill jag bestämt avråda köp av de renoveringsobjekt som aktörer som tex. Wasa-bil då och då marknadsför till, i mitt tycke, ockerpriser. I dag står dollarn så lågt att det kan löna sig att importera något vettigt från USA istället. Välj då i första hand fina bilar som hela tiden har gått i rostfria stater som södra Kalifornien, Arizona, Nevada tex. I och med att dollarn är så låg så lönar det sig att köpa en lite dyrare bil eftersom dollarn är låg och det fasta kostnaderna är relativt höga. Varför inte passa på och ta en semestervecka i USA och fixa hamntransporten själv? Garanterat ett minne för livet. Själv körde jag 850 mil på tre veckor 1991 med min 73:a innan jag skeppade hem den. Och jag körde på Route 66…

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng