Sv: Re: Sonett-chassin

Forum Modellspecifika forum Sonett Sonett-chassin Sv: Re: Sonett-chassin

#118982
mats jonsson
Deltagare

Sonett-chassi/del III
I trösklarna bakkanter finns det också lådkonstruktioner. De är i princip likadana både på Sonett II/V4 som på Sonett III. Det som skiljer dem emellan är bara en del ändringar som blev nödvändiga att göra för den nya karossen som kom 1970. Konstruktionen är i princip identisk med de främre lådorna varför det inte finns någon anledning till att göra en djupare beskrivning här. De här bakre lådkonstruktionerna har också visat sig vara ganska rostkänsliga. Förmodligen delvis pga kondens men inte sällan kommer det in vatten när rosthål har uppstått i de bakre hjulhusens främre delar. På III:orna förekommer ibland vattenläckage från bakrutans övre hörn som letar sig ner. Från fabrik rostskyddades inte heller de yttre sidoplåtarna på utsidan där de bara är lackerade och invändigt finns inget rostskydd alls. Oftast inte ens någon färg. På de äldre sonetterna brukar detta kunna resultera i att karossinfästningen med de två skruvarna på sidan brukar följa med karossen när man lyfter av karossen. Att detta inte är bra ur hållfasthetssynvinkel förstår säkert var och en.

Trösklarna i sig är en rätt kul konstruktion. Tidiga bilar, förmodligen tom årsmodell 1969 har kupégolvet fäst med en vansinnig längsgående vinkelfog. Produktionsvänlig på så vis att den är lätt och punktsvetsa men lite svårare ur inpassningssynpunkt. Och därtill mycket rostfrämjande.. De senare bilarna har golvet infäst på samma vis som Saab 95/96 men även detta är rostvänligt om inte den är fogen tätas ordentligt. Och det gjordes inte alltid i Arlöv. Trösklarna i sig är gjorda i tunnare plåt än de som sitter på 95/96 men har kunnat styvas upp genom att yttertröskeln har ett antal längsgående bockningar vilket också till viss del reducerar ”tomburkseffekten”. Någon kanske i en manuell kantbock har försökt att tillverka trösklar med hjälp av originalritningarna? Ett hopplöst projekt med tanke på hur måttsättningen är utförd. Jag kommer i håg när att jag fick göra mallar. Kommer en bock fel så blir felet skjutet hela vägen. Idag finns det numeriskt styrda maskiner och då blir detta ganska enkelt när man väl har fått till det.

Det finns också lite varianter på trösklar. Innertrösklarna har samma profil på samtliga sonettmodeller. Möjligt att man får flytta på förstärkningen i höjd med den tvärgående stolbalken. Vissa riktigt tidiga bilar kan sakna denna förstärkning. Yttertrösklarna ska ha förstärkningar under den främre respektive den bakre dörrstolpen. Någon gång under 1973 introducerades en krocksäkerhetsdetalj under förardörren vilket gör att det sitter en bygel ovanpå tröskeln och förmodligen en förstärkning på undersidan. Avsikten med den här konstruktionen är att den ska förbättra sidokrocksskyddet så att dörrbotten ska kroka i tröskeln för att reducera dörrens inträngning i kupén. Man kan utan problem modifiera trösklar till Sonett III så att de passar till de äldre bilarna eftersom III:ans trösklar är längre. Innertrösklarna har exakt samma profil och även de är förstås längre till III:an.

fortsättning följer…

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng