Sv: Re: Sonett-chassin

Forum Modellspecifika forum Sonett Sonett-chassin Sv: Re: Sonett-chassin

#118985
mats jonsson
Deltagare

Sonett-chassi/del IV
Om vi stannar kvar vid trösklarna så har vi dess gavlar vilka är riktiga sorgebarn. Gavlarna består delvis av en dubbelplåtskonstruktion där själva gavelplåten delvis ligger innaför hjulhusplåten. De här båda är sedan sammanfogade med punktsvetsar. Orsaken till att det blev så här är förmodligen produktionstekniska anledningar. Själva tröskelgavelplåten har delvis samma profil som yttertröskeln och ska således passa in i dess veckade profil. Hjulhusplåten har sedan punktsvetsats fast där den hamnar. Ett tunt yttre rostskydd i hjulhusen som sedan snabbt slitits bort i hjulspruten gör att fukt snabbt har kunnat leta sig upp mellan plåtarna. Från insidan letar sig fukt ner från vindruteläckage och dylikt efter hjulhusplåtens insida. Rakt ner i den otätade fogen.

Fler än en optimist har trott det räcka med att göra en snabb lagning här men när tröskelgaveln har frilagts och man har tittat in med en ficklampa så har man fått ändra sig. Inte sällan har det blivit tröskelbyte om reparationen skulle göras seriöst.

Rostskyddet inne i trösklarna har varit mediokert från fabrik och frågan hur många som kostade på rostskydd med penetrerande hålrumsvätska på 60- och 70-talet? Flertalet gjorde det sannolikt inte. Oavsett om det har kommit in vatten i trösklarna eller ej så rostar de utan regelbundet rostskydd. Kondensfenomen garanterar processens fortlevnad och utspridning.

Här är vi då tillbaka till trösklarnas olika förstärkningar och dess betydelser. Jag har sett många tämligen från utsidan rostfria trösklar som man enkelt har kunnat knacka sönder på grund av rostangrepp från insidan. Man ska komma ihåg att trösklarna är de som håller ihop bottenpartiet både i sidled och längdsled.

Bakom instrumentpanelen ligger en bred plåtförstärkning mellan dörrstolparna som tidigare här har benämnts för fågelbordet eftersom det ligger under fågelbadet. (Som någon även har kallat akvariet) Tillsammans med de yttre lådorna, golvet och torpeden så bildar denna förstärkning en låda även om nu en sida saknas. Den här lådan tar upp torsionskrafter och det är inte ovanligt att ”fågelbordet” på riktigt rostiga exemplar helt enkelt delvis har släppt i framkant mot torpeden. Vindrutestolparna är även, förutom instrumentbrädan infästa i den här profilen så den fyller en viktig funktion.

Viktig är också den bakre lådan som härbärgerar tanken. Den består dels av bakaxelschaktet, dels den vertikala tankväggen bakom stolarna och så själva överliggaren som ligger över tanken och är, om jag inte minns fel, infäst i de bakre hjulhusen. Även denna konstruktion är avsedd att styva upp chassiet. Bakaxeltunneln kommer vi in på längre fram.

På Sonett II/V4 finns ytterligare några lådor och de finns längst fram där pivoterna för huvjusteringen sitter monterade. De här en del med nosens vridstyvhet att göra. Hur mycket vill jag inte spekulera men de sitter ganska illa till med tanke på fukt och vattensprut. Tyvärr brukar de inte vara speciellt bra rostskyddade och är inte sällan därför rätt fula invändigt.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng