Sv: Re: Sonett II

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Sonett II / Sv: Re: Sonett II

    mars 12, 2008 at 18:19 #119269

    Emul! Den röda bilen på bilden har chnr 019 och registrerades på HK i Linköping innan den gick till USA 1967. De övriga du nämner är kända sedan 20 år tillbaka. 004 (silver)och 005 (röd) användes vid Genevesalongen 1966 där Erik skjutsade runt journalister på en bana. 004 hamnade sedan om jag minns rätt hos en Dr Pfister, som hade fler tvåtaktssonetter och hans fru sålde den till Saab muséet i Finland när Rafael Hutha hade hand o plånboken. Den var även på det sveska saabmuséet en tid för länge sedan.

    005 köptes av bröderna Macchi som hade den schweisiska Saab-agenturen och som direkt började att tävla med den. Med framgång. Förmodligen en bidragande orsak till att Saab plockade ner 029 och 030 till det franska alprallyt 1966. Bilen kvaddades under tävling i Italien och var försvunnen i 25 år innan den dök upp igen.

    006 (röd)finns hos min gode vän och sonettleveratör Paul Perry i Kalifornien. Låt dig inte luras av namnet eftersom hans föräldrar kommer från Finland. Länge var slutdestinationen Austin, Texas men Paul ropade in den på en auktion i Texas för ett antal år sedan för en struntsumma. Renoveringsobjekt då. Staus idag är okänt.

    008 finns också i USA men jag har inte kolla statusen på den bilen.

    021 är också i USA. Fanns hos en samlare redan på tidigt 80-tal. Som lär ha dött i diabetes under 80-talet. Var med på Saab-träffen i USA 1988. Väldigt fin utvändigt i alla fall. Originalfärgen var grön. Ganska ovanlig. Fanns bara på ett fåtal 66:or. Har för mig att 008 var grön liksom 016, 018 och 021.

    025 är som sagt den silverfärgade på muséet. Hamnade i Sverige genom en rad omständigheter. Muséets röda tvåtaktare har ch.nr 080 och den har såvitt jag vet inte haft något svenskt reg.nummer. Möjligt att den har det i dag när det finns personliga skyltar men så vitt jag vet är det en bil som har tagits hem från USA. Peter kanske kan svara på detta mer exakt.

    027 är såvitt jag minns utan att kolla i kartoteket en bil som hamnade i Italien. Tror att den var USA-såld från början men ägdes i alla fall av en amerikansk medborgare i Italien. Hamnade sedan hos en svensk bosatt i Schweiz. Var den är idag vet jag inte.´

    Märk väl: Tävlingsbilarna från franska alprallyt 1966 är i Saabs nomenklatur 67:or.