Sv: Re: Sonett II

Forum Modellspecifika forum Sonett Sonett II Sv: Re: Sonett II

#119263
mats jonsson
Deltagare

Oj. Det var snabba svar. Sten-Arvid har vunnit. 030 anmäldes stulen i Göteborg 1969 och har ej därefter återfunnits. Rykten har sagt att den har funnits i Värmland sedan dess men hitintills har spåren inte varit sanna. Den bilen hade dessutom en speciell extrautrustning iform av extra cigarettändare åt Pat. Erik lär ha sagt att man kunde följa Pats framfart genom att följa fimparna. Vad som mer är känt om 030 är att det fick en anmälan av förhöjd motoreffekt efter det att den lämnade Saab, förmodligen efter att en V4:a monterats och att originalhuven hamnade hos en känd ”tvåtaktssonettåkane banracingåkare” för många år sedan. Förmodligen fick denne loss den via insatta personer från Saab eftersom bilen förmodligen avrustades innnan de släpptes ut.

Men hur många tvåtaktssonetter såldes i Sverige? Officiellt inga alls. Om vi stannar vid 66:orna så blir det en definitionsfråga. Det finns i Saabs mening ett antal 67:or som registrerades som 66:årsmodell men om man strikt följer chassinummerordningen så är 001-028 66:or enligt Saab. De som blev kvar i Sverige var bilar som användes i PR eller utprovningssyfte och då blir det så här enligt den statistik som fanns förr hos vägvärket.

001. Ej registrerad i Sverige. Förmodligen den bil som användes vid visningen på Hotell Foresta på Lidingö 1966. Användes också vid officiell fotografering. Öde därefter okänt. Två rykten finns: Skrotades efter utprovning eller såldes i USA. Min personliga gissning är att den är skrotad. Prototyp är prototyp.

002. Också prototyp. Såldes faktiskt ut i Sveriege. Ägdes av en Ulf Bolumlid på 70-talet som idag kallar sig formgivare. Hittades enligt uppgift i en snödriva 1975 av en kille i västergötland som så sen som för några år sedan ägde den. Saknar fönsterhissar och lär ha fått en V4:a monterad en gång i tiden.

003. Krockprovsvbil.

010. Den näst mest kända förmodligen. Var med i en C-film från Gotland sent 60-tal där Ssven-Bertil och Uffe Brunnberg medverkade. Och Lasse Åberg förstås. Ingen kommer ihåg vare sig filmen eller dess handling men sonetten kommer man ihåg. Hade då reg nr AA272. Köptes sedan av en militäranställd på Gotland i början av 70-talet och som lär äga den än idag. En känd Saab-profil faktiskt.

011. Var försvunnen rätt länge men dök upp i Oxelösund på 80-talet hos en känd Saab-profil. Var då delvis moderniserad med delar av inredning från Sonett III. Ni som var med på träffarna i Nyköping på den tiden kanske minns en giftgrön historia? Såldes sedan under den senare delen av 80-talet till en Saab-handlare/samlare i Japan för runt 85000:-

013. Eller möjligen 014 jag minns inte. Om inget har hänt under de senaste 15 åren finns den i Blentarp i Skåne hos en samlare. Lär har krockskadats tidigt och jag tror inte att så mycket har hänt de senaste 30 åren i hans garage.

015. Har såvitt jag vet varit i Skåne hela tiden. Renoverades för många år sedan och är förmodligen den finaste tvåtaktssonetten idag.

016. Brukades av Lasse Lönndahl. Var grön och D-registrerad på Saab-Ana i Nyköping. Jag kollade på denna i Knivsta 1987 då den var till salu för 40000:- men backade. Finns idag, sedan många år, under en 20-årig renovering hos en i sonettkretsar känd person i Närke.

017. Finns sedan 30 år i norrland. Sedan 30 år såvitt jag vet utanför Lycksele. Mig veterligt orenoverad. Lär vara en V4:a-mula. Regbesiktigades i alla fall av Saab med högre effekt väldigt tidigt.

019. Den mest kända av alla: E720111. Hur många har inte sett bilder på denna röda bil? Uursprungligen registrerad på Saab i Linköping men exporterades till USA redan 1967. Bilen har haft den nyare motorhuven och har använts till pressbilder för 67:an. I USA dök bilen plötsligt upp för 20 år sedan då någon annonserade efter en kromad störtbåge. Men den finns i alla fall kvar..

020. Hamnade först i Linköping hos en stor lokal rallyprofil, främst inom Saab-kretsar (en svensk legend) Fanns på sent 60-tal och en lång tid därefter i Handen hos en nu avliden person. Hamnade sedan i en lada i Småland bara några 100m från ch nr 070. Personen i Handen hade en gång i tiden även en 93 GT 750 som på Värsta-marknaden i början på 80-talet såldes till Norge… Det ni…

028. Slutligen. Hamnade i Norrköping i början eller mitten av 70-talet. Fick en V4:a tidigt och när nuvarande ägare då köpte den fanns inga tvåtaktsdelar sparade. Bilen finns kvar där men har varit avställd väldigt länge. Var dock i trafik på 80-talet.

Man bör dock komma ihåg att det idag är enklare att söka uppgifter än när jag höll på, på 80-talet. Idag kan man söka på begrepp och modellnamn på fordon som idag är registrerade , på den tiden fick man söka på chassinummer. När det gällde länsbokstäver fick man söka hos respektive länstyrelses bilregister. Lyckligtvis hade jag en xxx-kompis och hon jobbade på en sådan myndighet… Och hon fixade även chassinummersökningen på de som var registrerade då…

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng