Sv: Re: Specialverktyg för kopplingsbyte
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Specialverktyg för kopplingsbyte / Sv: Re: Specialverktyg för kopplingsbyte
Det gör det, man sätter den över slavisen och bänder. Men jag brukar använda mig av Niklas “walles” taktik. Ta lös skyddet till lamellaxeln och dra av den, (lämpligt kan vara att skruva in en bult i axeln och sedan banka lite lätt på bulten så brukar axeln hoppa ut.
Sedan tar man loss de 6 st bultarna som håller fast tryckplattan i svänghjulet samt de 3st som håller fast slavisen. Sedan en kofot och trycker imellan svänghjulet och tryckplattan så man får ett mellanrum och kan få in en 19″ hylsa, sedan gör du det på andra sidan tryckplattan så att du får ett mellanrum och trycker in en 19″ hylsa.Efter det försöker du fiska upp lamellen genom springan mellan svänghjul och tryckplatta.
När det är gjort tar du och försöker dra upp hela åbäket dvs tryckplatta och slavcylinder. Se bara till så tryckplattan inte fastnar på svänghjulets 2st styrpinnar.
Detta är en variant, men testa först om du får tag på det där specialverktyget, det underlättar.
Lycka till, Anton.
Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)