Sv: Re: Startproblem 900 årsmod 90

Forum / Övrigt / Allmänt / Startproblem 900 årsmod 90 / Sv: Re: Startproblem 900 årsmod 90

    maj 15, 2003 at 12:26 #83137

    Det kan också vara dålig jordning av startmotorn, tex om det är väldigt oljigt där startmotorn är skruvat i motorblocket, så att det blir dålig kontakt. Testa att lägga en startkabel mellan batteriets minuspol och nån metalldel direkt på startmotorn. Testa också med kabel mellan batteriets pluspol och startmotorns kontaktström respektive strömmatning, så du kan lista ut om det är kontaktströmmen som inte kommer fram, eller om det är strömmatningen (grova kabeln) som inte räcker till.

    Om det är kontaktströmmen som inte kommer fram så är det ju inte fel på startmotorn, utan någon annanstans. 900 har ett litet skarvhus som sitter nära huvudbromscylindern och säkrningsdosan, det kan ibland bli ergat och glappt, därigenom går kontaktströmmen till startmotorn.

    Jag har haft ett liknande fel som jag höll på att bli vansinnig på, det var tändningslåset, men ändå inte. Det var inte fel på själva tändlåsets kontaktdel, och inte på låset heller, däremot hade de små kuggade mekaniska detaljerna som förbinder låscylindern med tändlåskontakten blivit så slitna att de inte drog med tändlåset ända till startläget alla gånger. Det började hända sällan, men efter ett par månader var det så glappt att man nästan aldrig kunde starta bilen.
    Min bil har automatlåda, så jag misstänkte först startspärren som gör att man bara kan starta i läge P eller N, men det var inget fel mes den alltså.

    Dessvärre tvingas man riva ur halva inredningen för att ta loss tändlåskontakten (sitter skruvad underifrån inuti växelspakskonsolen), när man väl fått lös den märkte jag att bilen alltid startade när man vred runt kontakten med en liten skruvmejsel, men den startade inte när man vred runt den med tändningslåset och dess mekaniska detaljer.

    Lycka till, och hoppas du slipper riva halva inredningen.