Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › styrservo i 95/96 › Sv: Re: styrservo i 95/96
Jag tackar alla som tagit sig tid att svara på min förfrågan!
Eftersom jag är nybörjare på nätet begrep jag inte att det var en privat konversation jag gav mitt svar till angående dieselkonverteringen. Därför kommer här en mer officiell förklaring till bristen på bilder.
Jag har ingen digitalkamera eller mobil med kamera. Den term som används om sådana som mig är dinosaurie = den siste av sin sort. Jag ska byta motor i min bil ( från 54hk sug till 75 eller 90hk turbo ) då lovar jag att skaffa en kamera och fota allt och lägga ut bilderna. Bör jag då starta en ny tråd, typ diesel i 95/96? synpunkt någon
Under tiden kommer en kort beskrivning av jobbet; målsättningen var att behålla så mycket orginal som möjligt. Själva ihopkopplingen av motor och låda är möjlig genom att jag låtit gjuta upp en adepterbit i aluminium som passar mot motorn.( jag har gjort pluggen själv ) Denna bearbetar jag själv med mycket enkla medel. Nästa steg är att kapa en ”kopplingskåpa” till mått och plana. Det som gör det möjligt att passa ihop delarna är
är en jigg som passar i motorns ramlagerlägen och styr i kopplingskåpans lagerläge i bakkant. Sen är det bara att svetsa ihop delarna med TIG eller MIG. Är man noggrann när man svarvar jiggen kommer man att ligga på 5/100:s tolerans på de flesta måtten.
VW-motorn har flera lämpliga svänghjul/tryckplatta vilket gör att jag kan använda en std saablamell/urtrampningslager, allt manövreras med orginalgrejor. växelådan sitter på orginalplats. Till motorn använder jag saabs motorkuddar men egentillverkade motortassar. Kylare V4:a något ombyggd. Elsystem orginal med ett enkelt tillägg. Allt får rum innanför frontplåten på en långnos om man slopar ljustorkarna. Fläkt på framsida av kylaren.
Bränsleförbrukningen ligger på 0,4+ ,minskar nog med turbomotor.
Det är faktiskt enklare att göra än man tror.
mvh RONALD