Sv: Re: Sv: Effektiv kylarstorlek?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Effektiv kylarstorlek? Sv: Re: Sv: Effektiv kylarstorlek?

#56238

jos reinard
Deltagare

@phermansson wrote:

Kan bara spekulera… Det är ju nästan lika viktigt att motorn inte går för kall som att den inte går för varm. Sen ändrades det ju en del på mmotorerna runt 76-77 också, bland annat i kylningen.

Mindre kylare = senare årsmodell? Dubbelportareren kom -77. Den som satt i min V4’a var gjord i mässing och troligtvis original när en klantig mekaniker lyckades ha hål på den i samband med byte av fläktlagret. Verkstaden ersatte med en renoverad kylare som hade samma yttermått men den ser ”tunnare” ut. Kanske var det en som satt på tidigare årsmodeller av V4’orna? Ser inte ut att klara en sandblästring pga annat material.

Följden blev att motorn snabbt kokar, klarar inte rödljus och köer. Termostaten är ny, vattenpumpen fungerar väl. Förgasaren och tändningen är väl inställda. Kylarstorleken bör ha betydelse med en fläkt som alltid snurrar.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng